آب آوردن زانو

آب آوردن زانو عارضه ایی که به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و بیشترین علت آن آسیب بیش از حد و بیماری های مزمن شده مثل آرتریت است .وضعیتی است که در آن اطراف زانو مایع اضافی تشکیل می شود.

مفصل زانو مانند بقیه مفاصل در محلی به شکل یک کپسول قرار دارد که از غشایی است که در آن کمتر از یک اونس مایع وجود دارد که در صورت ایجاد بیماری و آسیب دیدگی مایعی اضافی در اطراف مفصل زانو به وجود می آید که باعث ایجاد عرضه آب آوردن زانو می شود.

زانو یکی از مفاصل مهم در حرکت پاها می باشد . در اثر تجمع مایع اضافی در زانو عارضه ای به نام آب آوردن رخ می دهد.  که در صورت اقدام سریع برای درمان از عوارض و آسیب های جدی پیشگیری می شود .دکتر فلاح متخصص ارتوپدی از روش های نوین و پیشرفته برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02166439865 – 09390202004  تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید .

عوارض آب آوردن زانو

در نتیجه این عارضه  فرد احساس درد وناراحتی می کند و  در حرکت کردن دچار مشکل می شود . در صورتی که تشدید شود حتی امکان راه رفتن را از فرد سلب میکند به زوری که پا تحمل وزن را ندارد .

آب-آوردن-زانو

علل آب آوردن زانو

از دلایل آب آوردن زانو میتوان به چاقی ، سن ، و آسیب دیدگی های قبلی اشاره کرد و همینطور افراد ورزشکار که تمرینات سنگین فیزیکی دارند بیشتر در معرض خطر آب آوردن زانو قرار دارند البته  رایج ترین نوع علت این بیماری در افرادی دیده می شود که در قسمت مفصل زانو سایش و پارگی دارند.

از شایع ترین دلایل این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد و با توجه به نوع مشکل می توان درمان را  تعیین کرد:

• شکستگی استخوان ها
  • التهاب بورس ها در ناحیه دور کشکک
  • مشکلات التهابی مفصل
  • تشکیل شدن کیست و تومور
  • عفونت های با کتریایی
  • آسیب دیدگی های بیش از حد زانو
  • پارگی مینیسک و رباط
  • نقرس

آیا آب آوردن زانو خطرناک است ؟

زمانی که این بیماری در فرد وجود داشته باشد و در همان ابتدا درمان و دلیل آن معین شود خطری ایجاد نخواهد کرد در غیر اینصورت خطر آفرین است و در آینده مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند همچون دامنه حرکات زانو را محدود کند و فرد درد مداوم در زانو حس می کند. وزن زیاد در این حالت می تواند باعث فشار بیشتری در این مفصل میشود ومشکلات حاصل از این بیماری را شدید تر کند ومی تواند با گذشت زمان مفصل زانو را تخریب کند و فرد توانایی انجام کارهای روزانه را نداشته باشد  پس فرد باید از نظر وزن و سلامتی بررسی شود پس این بیماری به تنهایی نمی تواند خطر آفرین باشد.

علائم  آب آوردن زانو

بدن انسان برای محافظت مفصل در برابر آسیب دیدگی بیشتر در مفصل مایعی تولید می کند

علائم آب آوردن زانو موارد زیر می باشد

• درد و قرمزی و تورم
  • محدودیت در ناحیه حرکت زانو
  • عدم توانایی در راه رفتن و ایستادن
  • گرما در قسمت بافت
  • حساس شدن به لمس

پیشگیری از آب آوردن زانو

فیزیو تراپی آب آوردن زانو

نوع فیزیوتراپی زانو با  توجه به نوع بیماری متفاوت است و برای هر فرد درمان متفاوتی در نظر گرفته می شود اما به طور کلی فیزیو تراپی آب آوردن زانو شامل موارد زیر است :

• استفاده از لیزر برای کمتر شدن التهاب مفصل زانو
  • سرما درمانی به منظور پیشگیری از مهار شدن عضلات
  • تحریکات الکتریکی برای کمتر کردن التهاب و درد

تشخیص آب آوردن زانو

درمان آب آوردن زانو

در صورتی که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد و مفصل از حالت طبیعی خود خارج شود و فرد را در کارهای روزمره خود دچار مشکل کند باید جراحی شود در این نوع جراحی که به نوع مشکل بستگی دارد  مفصل به شکل کامل یا نصفه عوض می شود و یا بافت آسیب دیده ترمیم و خارج می شود.

اطلاعاتی در مورد درمان آب آوردن زانو

با توجه به علت آسیب روش های درمان آب آوردن زانو متفاوت می باشد. روش های درمان خانگی آب آوردن زانو شامل استراحت ، استفاده از یخ برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر ۴ ساعت ، بالا نگاه داشتن زانو و کاهش فعالیت هایی که فشار زیادی به زانو می آورند می باشند. به همراه درمان خانگی آب آوردن زانو ، باید از سایر راههای درمان آب آوردن زانو همانند استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها ، کورتون ها که پزشک به منظور معالجه آب آوردن زانو تجویز می کند ، استفاده کرد. گاهی به منظور تشخیص و درمان های قطعی آب آوردن زانو لازم است از روش های عکس برداری همچون MRI استفاده کرد. مدت درمان آب آوردن زانو در صورتی که به علت آسیب رخ دهد و بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد ، معمولا چند روز تا چند هفته ممکن است به طول بیانجامد. درمان آب آوردن پا در بیماری ها همچون روماتیسم متفاوت می باشد.

پیشگیری از عوارض آب آوردن زانو

عارضه آب آوردن زانو ، معمولا در افرادی با وزن زیاد،با سابقه ی آسیب قبلی به زانو و فعالیت بدنی شدید که با فشار بر روی زانو همراه است، ایجاد می شود. یکی از عوارضی که پس از آب آوردن زانو در فرد ایجاد می شود، محدود شدن دامنه ی حرکتی زانو و درد است. برای جلوگیری از این عوارض، بهتر است درمان عارضه ی آب زانو ، در همان مرحله ی حاد یعنی ۳ تا ۵ روز بعد این شروع التهاب، انجام شود. از جمله این درمان ها می توان به درمان های پزشکی شامل تزریق و استفاده از قرص های ضد التهاب ، و همچنین به درمان های فیزوتراپی اشاره کرد. مراقب های خانگی همانند سردوگرم کردن زانو، بستن زانو با باند و بالا نگه داشتن اندام و کاهش فشار بر روی زانوی آسیب نیز در صورت بروز عارضه، ضروری است.