آرتروز لگن

آیا می دانید ورزش برای آرتروز لگن موثر است ؟ آیا درد آرتروز لگن شدید است ؟درمان گیاهی آرتروز لگن امکان پذیر است ؟برای درمان آرتروز لگن چه باید کرد؟درمان آرتروز لگن در طب سنتی قطعی است ؟درمان ساییدگی مفصل لگن چیست و در ادامه به طور مفصل به این مسائل می پردازیم.

آرتروز-لگن

آرتروز لگن چیست؟

با گذشت زمان غضروف ناحیه لگن فرسوده می شود و فضای میان مفصل ها نیز تحلیل می رود، در نهایت باعث سایش استخوان ها بر روی یکدیگر و بروز درد در لگن و آرتروز لگن می شود. این درد اغلب به مرور زمان شدت پیدا می کند.

علائم  آرتروز لگن

– درد دور مفصل لگن
– درد در ناحیه کشاله ران، ران و یا باسن
– دردی که با انجام فعالیت بیشتر می شود
– سفتی مفصل ران، به طوری که راه رفتن و یا خم شدن را برای فرد دشوار می سازد
– صدای ساییده شدن استخوان ها بر روی یکدیگر
– کاهش دامنه حرکاتی مفصل لگن

علل آرتروز لگن

همان طور که گفته شد، آرتروز لگن از جمله بیماری هایی است که به مرور زمان ظاهر می شود پس می توان گفت که

• افزایش سن، یکی از علل ابتلا به این نوع آرتروز می باشد، و به ندرت در افراد زیر 40 سال دیده می شود.
  • آرتروز لگن در خانم ها به نسبت آقایان بیشتر شایع است.
  • چاقی و افزایش وزن، یکی دیگر از علل ابتلا به آرتروز لگن است.
  • افرادی که ورزش هایی مانند کشتی، بوکس و یا فوتبال را دنبال می کنند، و یا مشاغلی دارند که فشار بیشتری به ناحیه لگن وارد می شود، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز لگن خواهند بود.
روش های جراحی و غیر جراحی، در درمان آتروز لگن استفاده می شوند.دکتر فلاح متخصص ارتوپدی از روش های نوین و پیشرفته برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

تشخیص آرتروز لگن

جهت تشخیص آرتروز لگن، پزشک متخصص ارتوپدی به بررسی سوابق پزشکی بیمار و وجود هر گونه درد قبلی در این ناحیه می پردازد. سپس معاینات فیزیکی انجام می شود تا میزان التهاب، درد و یا مشکلات راه رفتن بررسی شود. عکس برداری و یا اشعه ایکس، هر گونه اختلال غیر طبیعی در این ناحیه را مشخص می کند.
آزمایش خون نیز به تعیین آنتی بادی های مرتبط با این نوع آرتروز می پردازد و در تشخیص این نوع آرتروز بسیار موثر خواهد بود.وقتی شما به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه می کنید ، چند مرحله باید انجام شود تا تشخیص درمورد مشکل شما به درستی داده شود. زمانی که تشخیص آرتروز در مفصل لگن شما مشخص شد ، پزشک جهت ارزیابی دقیق تر مراحلی را طی می کند .

مراحل تشخیص آرتروز لگن

1. در ابتدا پزشک تاریخچه بیماری شما را می پرسد. او می خواهد بداند که دقیقا چه قسمتی از بدن شما درد دارد :
  • درد از چه زمانی شروع شده و تا چه مدتی ادامه د اشته است ؟
  • همچنین اطلاعاتی درمورد نحوه شروع درد از شما خواهد گرفت .
  • آیا درد خود به خودی شروع شده و یا به دنبال مشکل دیگری به وجود آمده است؟
  • محل آسیب دیده مفصل لگن یا پای شما کجاست ؟
  • آیا درد و ناراحتی پا با انجام حرکات خاص بیشتر خواهد شد ؟

اگر در هنگام راه رفتن ، لنگش و یا هر دو مشکل دیگری دارید ، حتما به پزشک خود بگویید .

• او در مورد فعالیت های خاص مانند بستن بند کفش ، خم شدن ، بالا و پایین رفتن از پله ها و… سوالاتی را از شما می پرسد .
  • در مورد استفاده از داروهای ضد درد و میزان تاثیر داروها بر شما به پزشک خود اطلاع دهید .
  1. معاینه فیزیکی

وقتی پزشک به طور کامل از تاریخچه شما مطلع شد ، به سراغ معاینات فیزیکی می رود که شامل بررسی دردناک و یا بدشکلی های خاص اطراف مفصل لگن می باشد . او قدرت عضلات و دامنه حرکتی مفصل لگن شما را بررسی و نحوه ایستادن و راه رفتن را ارزیابی می کند. همچنین پزشک ممکن است نواحی دیگر بدن مانند ستون فقرات را هم معاینه کند . چرا که آسیب این ناحیه هم می تواند سبب درد در مفصل لگن شود.

1. تصویربرداری

رادیولوژی

علاوه بر تاریخچه و معاینه فیزیکی ، تصویربرداری رادیولوژی نیز می تواند به تشخیص کمک کند . اگر آرتروز مفصل لگن پیشرفته باشد ، تصویر رادیولوژی تغییرات آرتروز را به خوبی نشان می دهد . همچنین در مواردی تصویر رادیولوژی ، کلیدی برای رسیدن به علت ضایعه در مفصل لگن خواهد بود و مانند ضایعات دوران کودکی و یا وجود شکستگی های قدیمی .

MRI

بنابراین برای تشخیص نهایی ، تصویر رادیولوژی ، مکمل تاریخچه و معاینه فیزیکی خواهد بود. اما در برخی موارد که این تصویر نمی تواند تشخیص را کامل کند ، پزشک ممکن است انجام تصویربرداری را تجویز کند . مطالعه MRI می تواند مشکلاتی از قبیل شکستگی ها یا AVN را آشکار سازد .

1. آزمایش

ممکن است پزشک شما را برای انجام چند تست به آزمایشگاه بفرستد تا امکان وجود بیماری های سیستمیک مانند روماتیسم مفصلی را رد کند . دیگر آزمایشات خون هم ممکن است در تشخیص بیماری هایی از قبیل لوپوس ، اسپوندیلیت آنکلیوازان و یا عفونت مفید باشد .

در نهایت پزشک ممکن است برای تشخیص موارد بسیار پیچیده مایع مفصلی را از مفصل لگن به وسیله سوزن خارج کرده و آن را در جهت آزمایش و کشت به آزمایشگاه بفرستد تا به طور قطع بتواند عفونت مفصلی را رد کند . به محض اینکه پزشک در مورد تشخیص آرتروز مفصل لگن به قطعیت رسید ، راههای درمانی گوناگونی را به شما پیشنهاد خواهد داد .

آرتروز-لگن

معاینه فیزیکی مفصل لگن

معاینه فیزیکی یک راه بسیار مفید برای پزشک ، جهت تشخیص مشکل در مفصل لگن دردناک است . پزشک نحوه ایستادن ، قدم برداشتن و نشستن شما را بررسی خواهد کرد . همچنین راستای ستون فقرات و لگن را از نظر وجود دفورمیتی معاینه می کند . اگر مفصل لگن به یک سمت کج شده باشد می تواند نشانه وجود مشکل اصلی در کمر باشد . همچنین وجود محدودیت حرکتی مهره های کمری ، نشانه وجود علت اصلی درد لگن ، در ناحیه کم است . ممکن است پزشک در ابتدا انجام معاینه از شما بخواهد که روی تخت به شکل طاق باز دراز بکشید تا در مورد شکل ظاهری هر دو پا و مقایسه آنها اطلاعاتی به دست آورد . او دور ساق پاهایتان را اندازه گرفته و با همدیگر مقایسه می کند . اگر یکی از پاها لاغرتر باشد ، می تواند نشانه ای از تحلیل عضلات باشد که علت اصلی ضعف اندام ها باشد . این تحلیل عضلانی ممکن است ناشی از صدمه مزمن مفصل لگن و یا یک بیماری مزمن عصبی باشد .

درمان آرتروز لگن

روش های جراحی و غیر جراحی، در درمان آتروز لگن استفاده می شوند.
در درمان غیر جراحی، داروهای ضد التهابی مانند ایبوبروفن به بیمار داده می شود. فیزیوتراپی و تمرینات کششی، جهت تقویت عضلات این ناحیه نیز توصیه می شود. استفاده از واکر نیز به منظور تسهیل راه رفتن فرد، از جمله روش های غیر جراحی می باشد.
در صورتی که روش های غیر جراحی کمکی به بهبود درد فرد نکند، روش های جراحی آغاز می شود. از جمله:
• تعویض کامل مفصل لگن
• استئوتومی. این شیوه در مواردی که فرد درد شدیدی ندارد، بیشتر استفاده می شود. در این روش، قسمتی از استخوان بریده می شود و سپس هم طراز می گردد تا فشار از مفصل لگن برداشته شود.
• جراحی بازسازی مفصل لگن
Source: https://www.ortho.wustl.edu