آرتروسکوپی زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن و یکی از پیچیده ترین اندام بدن می باشدزانو از استخوان هایی تشکیل شده است که شامل  استخوان ران ،قسمت فوقانی قوزک شکم (شینبون) و قوزک پا (زانو). همچنین ساختار زانو از اعضایی تشکیل شده است که عبارتند از :

1.  غضروف مفصلی

انتهای استخوان ران و تیبیا و پشت شکم با غضروف مفصلی پوشیده شده اند. این ماده لغزنده به شما کمک می کند که استخوان های زانو به راحتی روی یکدیگر بچسبانید یا پای راست بچرخید.

1. سینوویوم

مفصل زانو توسط یک پوشش نازک به نام سینوویوم احاطه شده است. این پوشش مایعی است که باعث آزادسازی غضروف شده و اصطکاک را در طول حرکت کاهش می دهد.

1. منیزوک

دو قطعه ای است که شکل دهنده غضروف مانیسک است که به نام “جذب شوک” می باشد و بین استخوان ران و شکم قرار گرفته است. منیسک قطعه ای سخت و دشوار است که به تثبیت کمر و مفصل کمک می کند.

1. رباط ها

دو رباط در هر دو طرف زانو یافت می شود. این رباطها به صورت متقاطع در داخل مفصل زانو قرار گرفته است. آنها به یکدیگر متصل می شوند تا شکلی شبیه “X” با رباط صلیبی قدامی در جلو و رباط صلیبی خلفی در پشت تشکیل شود.استخوان ها به وسیله رباط ها به یکدیگر متصل می شوند. چهار قطعه اصلی در زانو مانند طناب قوی برای نگه داشتن استخوان قرار دارند که نقش حفظ پا را ایفا می کنند.

آرتروسکوپی زانو

در صورتی که درد ناشی از زانو زیاد باشد و پزشک متخصص ارتوپدی نتواند از طریق معاینات بالینی نوع اختلال را تشخیص دهد از روش آرتروسکوپی زانو استفاده می کند. معمولا در ابتدا از طریق روش غیر جراحی برای درمان درد زانو که شامل استراحت، فیزیوتراپی، و دارو یا تزریق برای فرد تجویز می شود در صورتی که التهاب و درد زانو کاهش نیافت از روش آرتروسکوپی زانو استفاده می شود.  در این روش می توان مفاصل داخلی زانو را مشاهده کرد و اختلالات آن را تشخیص داد  .آرتروسکوپی زانو می تواند علائم دردناک بسیاری از مشکلات را که باعث آسیب به سطوح غضروف و دیگر بافت های نرم اطراف مفصل می شود را از بین ببرد.

آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی است که می تواند مشکلات در مفصل زانو را تشخیص و درمان کند. در طی این روش، جراح شما یک برش بسیار کوچک را انجام می دهد و یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را وارد زانوی شما می کند به همین ترتیب پزشک می تواند بر روی صفحه نمایش به خوبی مشکلات را مشاهده کند و سپس بعد از مشاهده به خوبی می تواند آن را بررسی کند و به درمان آن اقدام کند .

به طور کلی آرتروسکوپی مشکلات زانو مانند منیسک پاره شده و رباط های مفصلی را به خوبی می تواند تشخیص دهد و درمان کند بهتر است بدانید زمان ریکاوری بستگی به شدت مشکل زانو و پیچیدگی روش بستگی دارد .

در چه صورت نیاز به آرتروسکوپی زانو است ؟

اگر درد زانو را تجربه می کنید پزشک ممکن است توصیه کند که با انجام آرتروسکوپی زانو انجام شود. ممکن است پزشک شما وضعیتی را که موجب درد شما شده است تشخیص دهد، یا ممکن است آرتروسکوپی را برای یافتن تشخیص در نظر بگیرد. در هر صورت، آرتروسکوپی یک راه مفید برای پزشکان برای تایید منبع درد زانو و درمان مشکل است.

جراحی آرتروسکوپی می تواند به تشخیص و درمان آسیب های زانو، از جمله:

• رباط های صلیبی قدامی یا خلفی پاره شده
  • منیزوک پاره شده (غضروف بین استخوان در زانو)
  • قطعه ای از غضروف پاره شده که در مفصل شل شده است
  • حذف کیست بیکر
  • شکستگی استخوان زانو
  • سینوویوم متورم (لنگر در مفصل)

تشخیص آرتروسکوپی زانو

پزشک یا جراح به شما توصیه می کند که چگونه برای جراحی آماده شوید. اطمینان حاصل کنید که در مورد هر نسخه، داروهای بدون نسخه یا مکملهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، به آنها بگویید. ممکن است لازم باشد برای مصرف داروهای خاص مانند آسپیرین یا ایبوپروفن مصرف داروها را برای چند هفته یا چند روز قبل از انجام این کار متوقف کنید.

شما همچنین باید از خوردن یا نوشیدن 6 تا 12 ساعت قبل از جراحی خودداری کنید. در بعضی موارد، پزشک ممکن است داروهای درد را برای هر ناراحتی که بعد از جراحی تجربه می کند، تجویز کند.
هنگامی که شما به اتاق عمل منتقل می شوید، شما را بیهوش خواهند کرد و برای جلوگیری از عفونت در محل جراحی پوست روی زانوی شما تمیز خواهد شد و سپس پای شما را برای جراحی برش خواهند داد .

در طی یک آرتروسکوپی زانو چه اتفاقی می افتد ؟

جراح در زانوی شما چند برش ایجاد می کند سپس آب نمک استریل را برای گسترش زانو پمپ می کند در این زمان آرتروسکوپ را وارد برش می کند تا بتواند داخل مفصل را ببیند.
هنگامی که جراح مشکلی را در زانوی خود پیدا می کند، آنها ممکن است ابزارهای کوچک را در برش ها وارد کنند تا مشکل را حل کنند. پس از جراحی، جراح نمک  را از مفصل خود تخلیه می کند و برش های شما را با بخیه ها می بندد.

کاربرد آرتروسکوپی زانو

• اصلاح یا برداشتن منیسک پاره شده
  • بازسازی رباط متقاطع قدامی ریز
  • حذف بافت سینوویال ملتهب
  • ترمیم غضروف مفصلی آسیب دیده
  • خارج کردن قطعاتی از استخوان یا غضروف در زانو که دچار مشکل شده اند .
  • درمان مشكلات پاتلاك (زانوكاپ شکل)
  • درمان سپسیس زانو (عفونت)

نحوه انجام آرتروسکوپی زانو

در صورتی که فرد در شرایط سلامت جسمی باشد آرتروسکوپی زانو به صورت سرپایی انجام خواهد شد. این بدان معناست که فرد بعد از انجام عمل نیازی به بستری در بیمارستان ندارد و به سرعت مرخص می شود .در صورتی که فرد دارو یا مکمل خاصی مصرف می کند باید قبل از انجام این جراحی پزشک متخصص خود را در جریان آن قرار دهد.

فرد باید درباره اقداماتی که بعد از جراحی که شامل دستورالعمل هایی درباره رژیم غذایی و استراحت می باشد را رعایت کنید.

بیهوشی در آرتروسکوپی زانو

قبل از عمل جراحی، پزشک درباره نحوه جراحی و استفاده از بیهوشی با فرد صحبت می کند.و درباره بهترین روش برای جراحی با شما صحبت می کند. آرتروسکوپی زانو می تواند تحت بیهوشی موضعی یا عمومی و بی حسی موضعی انجام می شود:

• در بیهوشی موضعی تنها ناحیه زانو بی حس می شود.
  • در بی حسی موضعی ناحیه تحتانی کمر بی حس می شود.
  • در بیهوشی عمومی فرد دیگر هوشیار نیست .

اقدامات بعد از آرتروسکوپی زانو

اقدامات مراقبتی که بعد آرتروسکوپی زانو در بیمارستان انجام می شود به شرح ذیل می باشد :

• بیمار بعد از جراحی برای ریکاوری انتقال پیدا می کند.
  • از آنجائیکه این جراحی به صورت سرپایی می باشد بعد از 1 الی 2 ساعت بعد از عمل بیمار مرخص می شود.
  • بیمار باید شخصی به عنوان همراه تا رسیدن به منزل داشته باشد .
  • پاها تا 48 ساعت بعد از جراحی بالا نگه داشته شود. این کار به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • پانسمانی که در زانوها برای بهبودی زده می شود نباید مرطوب شود.
  • بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو از عصا یا واکر برای راه رفتن استفاده شود.

در صورتی که فرد علائمی به شرح ذیل مشاهده کند باید به پزشک متخصص خود مراجعه کند :

• تب و لرز
  • قرمزو التهاب اطراف زانو
  • احساس درد زیاد در زانو
  • درد در قسمت ساق پا

داروی برای دوران بهبودی بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو

پزشک اغلب داروهایی برای تسکین درد در کوتاه مدت بعد از جراحی تجویز می شود. بسیاری از انواع داروها برای کمک به درمان درد، شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (داروهای ضد التهاب) و بیحس کننده های موضعی می باشد. پزشک ممکن است ترکیبی از این داروها را برای بهبود تسکین درد، و کاهش عوارض تجویز کند. توجه داشته باشید که اگر چه opioids  درد بعد از جراحی را کاهش می دهد، ولی می توانند اعتیاد آور باشند.
تحمل وزن بعد از آرتروسکوپی زانو

اکثر بیماران بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی نیاز به مراقبت از زانو دارند. جراح برای برگشت به زندگی روزمره و بهبودی سریع از بیمار می خواهد وزن خود را روی پای خود بندازد. در صورتی که سؤالی مورد نحوه انجام این کار دارید با پزشک خود درمیان بگذارید.

ورزش توانبخشی بعد از آرتروسکوپی زانو

فرد باید چندین هفته پس از جراحی به طور مرتب ورزش کند. این کار به  بازسازی و تقویت  عضلات پا و زانو را کمک می کند.

فیزیوتراپی بعد از  آرتروسکوپی زانو

همکاری با یک درمانگر فیزیوتراپی می تواند به در بهبود فرد و قرار گرفتن در بهترین حالت کمک کند.ورزش های درمانی نقش مهمی در بهبود عملکرد فرد بازی خواهد کرد.بسیاری از افراد بعد از آرتروسکوپی به فعالیت های روزمره و بدون محدودیت باز می گردند. بهبودی فرد بستگی به میزان آسیب در زانوخواهد داشت.

پس از 6 تا 8 هفته یا گاهی اوقات خیلی زودتر، ( به شرطی که بازسازی رباط نداشته باشد )، می تواند فعالیت های فیزیکی خود را از سر بگیرد.

در صورتی که فعالیت سنگین انجام می دهید، میزان بازگشت به کار طولانی تر می باشد. برای برخی از افراد، تغییرات در سبک زندگی برای حفاظت از مفصل ضروری است. یک مثال ممکن است از تمرینات سبک به فعالیت های موثرمانند شنا یا دوچرخه سواری تغییر کند. این تصمیماتی است که فرد با مشورت جراح خود انجام می دهد.

عوارض آرتروسکوپی زانو

• خونریزی بیش از حد
  • عفونت در محل جراحی
  • مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی یا داروهای دیگر که در طول عمل جراحی تجویز می شود.

دوره بهبودی آرتروسکوپی زان

این عمل بسیار تهاجمی نیست. برای اکثر مردم، روش بسته به روش خاص کمتر از یک ساعت طول می کشد. شما احتمالا در همان روز برای بازیابی به خانه خواهید رفت. شما باید از یک بسته یخ روی زانو و یک پانسمان استفاده کنید. یخ باعث کاهش تورم و کاهش درد می شود.
در خانه، حداقل باید برای روز اول، کسی را به دنبال داشته باشید. سعی کنید پای خود را بالا بیاورید و برای یک یا دو روز یخ روی آن قرار دهید تا تورم و درد کاهش یابد. لازم است به توصیه های پزشک به طور کامل گوش دهید تا هر چه زود تر بهبود یابید .

امکان دارد بعد از جراحی نیاز باشد به پزشکتان مراجعه کنید . پزشک به شما یک رژیم ورزشی برای پیگیری در خانه و برای کمک به بهبود زانوی خود یا یک درمانگر فیزیکی توصیه می کند تا بتوانید به طور معمول از زانوی خود استفاده کنید. تمرینات لازم برای کمک به بازگرداندن طیف کامل شما است حرکت و تقویت عضلات شما با مراقبت مناسب، روش عالی است و می تواند چشم انداز مناسب و عالی داشته باشد .

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فلاح

دو + هشت =