آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی روش تشخیصی و درمانی برای اختلالات درون مفصل می باشد . این واژه دارای ریشه یونانی بوده و به معنی مشاهده درون مفصل می باشد . آرتروسکوپی شانه یکی از روش های مشاهده مشکلات مفصلی در شانه می باشد . شانه یکی از اعضای مهم حرکتی در بدن می باشد که از سه استخوان به نام های استخوان بازو ، کتف ، ترقوه تشکیل شده است .

آرتروسکوپی شانه

نحوه انجام آرتروسکوپی شانه

در ابتدا فرد تحت بی حسی قرار می گیرد . این داروها بلوک عصبی نام دارد که شانه و دست را بی حس می کند و در قسمت پایین گردن یا بالای شانه تزریق می شود. دو موقعیت برای راحتی انجام جراحی وجود دارد : در حالت نشسته بر روی صندلی ، حالت خوابیده به پهلو .آرتروسکوپی شانه مجهز به ابزاری به نام آرتروسکوپ می باشد که دارای دوربین کوچکی برای مشاهده درون مفصل شانه می باشد . این ابزار تصاویری را به مانیتور منتقل می کند که برای جراح قابل مشاهده می باشد . سپس با تشخیص آسیب مفصل شانه ابزاری بسیار ظریف و کوچک در ناحیه شانه وارد می شود و جراحی انجام می شود.

مزایای آرتروسکوپی شانه

• برش ها در این عمل بسیار کوچک بوده که مدت زمان بهبودی زخم ها سریع می باشد .
  • کاهش درد نسبت به عمل باز
  • کاهش زمان جراحی
  • ریکاوری سریع تر و بازگشت به زندگی و فعالیت روزمره

کاربرد آرتروسکوپی شانه

• در صورتی که آسیب مفاصل شانه که با علائمی نظیر تورم و التهاب همراه می باشد ، با روش های درمانی نظیر فیزیوتراپی ، درمان خوراکی و استراحت بهبود نیابد از آرتروسکوپی شانه استفاده می شود.
  • برطرف کردن علائم ناشی از آسیب زیاد مفاصل شانه که با گذشت زمان باعث درد فراوان می شود از طریق آرتروسکوپی شانه درمان می شود . این علائم اگر درمان نشود به مرور زمان باعث آسیب رساندن به تاندون های روتاتور کاف، لابروم ، غضروف های مفصلی می شود .

انواع جراحی آرتروسکوپی شانه

• ترمیم برای پیشگیری از دررفتگی های مکرر در شانه
  • خارج کردن خارهای استخوانی در مفاصل
  • خارج کردن یا ترمیم لابروم شانه
  • ترمیم رباطهای شانه
  • خارج کردن بافت ملتهب یا غضروف

اقدامات پیش از جراحی آرتروسکوپی شانه

• قبل از انجام عمل آرتروسکوپی شانه حتما به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه شود.
  • برای انجام ایمن جراحی انجام آزمایشاتی مانند آزمایش خون تجویز می شود.
  • در برخی موارد نیاز به الکتروکاردیوگرام و تصویربرداری با اشعه ایکس از شانه نیاز می باشد.

چه زمانی آرتروسکوپی شانه توصیه می شود؟

پزشک متخصص ارتوپدی در مواردی به شرح ذیل آرتروسکوپی شانه را توصیه می کند :

• در صورتی که فرد با درمان غیر جراحی نظیر دارو ،فیزیوتراپی ، استراحت ، تزریق بهبود نیابد .
  • برطرف کردن عوارضی مانند درد و التهاب ناشی از آسیب شانه در اثر افزایش سن
  • ترمیم روتاتور کاف
  • خارج کردن خار استخوان
  • ترمیم رباط ها
  • ترمیم دررفتگی مکرر شانه

دوره بهبودی بعد از آرتروسکوپی شانه

بعد از جراحی فرد به مدت 1 الی 2 ساعت در اتاق ریکاوری می باشد تا بهبود یابد و بعد از آن با توجه به نظ و صلاحدید پزشک بستری شده یا مرخص می شود و می تواند به منزل رود.  فقط بیمار باید همراه داشته باشد تا رسیدن به منزل او را همراهی کند . از آنجائیکه این جراحی نسبت به جراحی باز برش کمتری دارد نقاهت آن نیز کوتاهتر می باشد . ولی با اینحال فرد باید تا ترمیم محل جراحی چند هفته صبر کند . در این مدت فرد از انجام فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کند.

آرتروسکوپی-شانه

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی شانه

• تا یک هفته بعد از عمل فرد دچار درد و ناراحتی می شود که موقت بوده و بهبود می یابد. برای تسکین درد و تورم می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید . مصرف داروی مسکن حتما با تجویز و مشورت با پزشک متخصص باشد .
  • وضعیت خوابیدن باید به گونه ای باشد کهفشاری به محل جراحی وارد نکند . طاق باز خوابیدن توصیه نمی شود . بشتر بیماران در حالت نشسته یا خمیده روز اول را می خوابند.
  • بعد ا زگذشت چند روز از جراحی پانسمان خود را تعویض کنید .
  • زیاد در حمام نمانید نباید جای زخم خیس شود.
  • محل جراحی حدالمقدور لمس نکنید و از ماساژ آن بپرهیزید .

توانبخشی بعد از آتروسکوپی شانه

انجام فعالیت های ورزشی به بهبود زخم و تقویت عضلات شانه کمک می کند. در صورتی که عمل دشوار باشد پزشک انجام فعالیت های ورزشی را با فیزیوتراپی تجویز می کند .

عوارض آرتروسکوپی شانه

جراحی آرتروسکوپی شانه نسبت به اعمال جراحی دیگر دارای عوارض کمتری می باشد که در برخی موارد علائمی به شرح ذیل بعد از عمل مشاهده می شود:

• خونریزی غیر طبیعی در آسیب رسیدن به رگهای خونی یا عصبی
  • لخته شدن خون

با انجام مراقبت هایی که توسط پزشک توصیه می شود امکان بروز عوارض کاهش یافته و در صورت بروز در کوتاه مدت بهبود می یابد.

عزیزان تهرانی برای دریافت اطلاع از بهترین متخصص ارتوپد در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فلاح

دو × یک =