آرتروسکوپی لگن

آرتروسکوپی لگن یا هیپ نوعی جراحی است که آسیب های مربوط به مفاصل لگن را تشخیص و درمان می کند. در این جراحی از ابزاری که مجهز به دوربین ظریفی می باشد وارد مفصل لگن شده و از درون مفاصل تصاویری را به مانیتور منتقل می کند. این تصاویر ساختار و مفاصل لگن را با جزئیات نمایش می دهد . در صورت پارگی هیپ یا لگن از ابزار مخصوص در زمان تشخیص اصلاح می شود. در سال های اخیر از این جراحی کمتر از آرتروسکوپی زانو و شانه استفاده می شود.

آرتروسکوپی لگن

کاربرد آرتروسکوپی لگن

1. در صورتی که علائمی مانند درد یا التهاب در استخوان لگن با روش های درمان بدون جراحی شامل استراحت ، فیزیوتراپی، دارو درمانی تسکین نمی یابد از آرتروسکوپی لگن استفاده می شود.
  2. برطرف کردن علائم ناشی از خرابی لابروم، غضروف مفصلی

علل آرتروسکوپی لگن

آرتروسکوپی لگن برای برطرف کردن علائم و درمان مشکلاتی به شرح ذیل می باشد :

• در صورتی که استخوان دور سوکت یا سر استخوان ران بزرگ شود باعث برخورد حفره های استخوان در این قسمت شده که در نهایت به تخریب آنها منجر می شود.
  • لابروم در اثر کم عمق شدن غیرطبیعی سوکت دچار پارگی می شود که به آن دیسپلازی می گویند.
  • در صورت خارج شدن تاندون از محل خود دچار ساییدگی و ترکیدگی می شود که در صورت ساییدگی مکرر باعث تخریب تاندون می شود که به آن سندرم شکستگی لگن می گویند .
  • التهاب بافت های اطراف مفصل که به نام سینوویت شناخته شده است.
  • عفونت مفصل لگن

اقدامات قبل از آرتروسکوپی لگن

• معاینه فرد توسط پزشک متخصص ارتوپدی قبل از جراحی برای بررسی عواملی که عمل را دچار خلل نکند.
  • در صورت مصرف دارو پزشک خود را در جریان بگذارید ممکن است مصرف برخی از آنها را قطع کنید.
  • در صورتی که مشکلی به غیر از آسیب لگن ندارید جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و نیاز به بستری ندارد .

نحوه آرتروسکوپی لگن

در ابتدا فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد . از آنجائیکه برای مشاهده مفاصل لگن باید ابزار وارد لگن شود پای فرد کشیده شده تا لگن از سوکت دور شود . سپس سوراخی کوچک به اندازه سوراخ دکمه در لگن ایجاد می شود تا ابزار آرتروسکوپ وارد ناحیه مورد نظر شود. برای درمان از ابزار های مخصوص دیگری استفاده می شود.

کاربردآرتروسکوپی لگن

آرتروسکوپی لگن در مواردی به شرح ذیل استفاده می شود:

· در صورتی که درد شدید لگن با وجود روش های درمان تسکین نیابد .آرتروسکوپی لگن باعث کاهش درد در این ناحیه می شود.

· اختلال در لگن با روش های درمانی غیر جراحی بهبود نیابد . این روش ها شامل فیزیوتراپی ، دارودرمانی و استراحت می باشد که معمولا قبل از جراحی برای درمان استفاده می شود.

آمادگی برای آرتروسکوپی لگن

· در ابتدا پزشک برای اطمینان از سلامت کلی بیمار را معاینه می کند . در این بررسی تمام مواردی که مانع از جراحی می شود شناسایی و تشخیص داده می شود.

· در صورتی که از مکمل یا داروی خاصی استفاده می کنید پزشک را در جریان بگذاید زیرا برخی داور نظیر داروی انعقاد خون باعث ایجاد عوارضی مانند عفونت یا تورم بعد از جراحی می شود. با توجه به صلاحدید پزشک داروها قطع شده یا جایگزین می شوند.

· پزشک توصیه هایی به بیمار برای نوشیدن یا خوردن قبل از جراح می کند.

· در روز جراحی متخصص بیهوشی وضعیت کلی بیمار را بررسی می کند . زیرا این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود . در برخی موارد از بی حسی در قسمت پایین بدن استفاده می شود . به طوری که بیمار در طول جراحی هوشیار است .

آرتروسکوپی-لگن

ریکاوری بعد از آرتروسکوپی لگن

از آنجائیکه این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود بعد از اتمام عمل نیاز به بستری شدن ندارد . فرد همان روز مرخص شده و می تواند به منزل رود .

مراقبت های بعد از آرتروسکوپی لگن

· فرد یک روز بعد از جراحی می تواند فیزیوتراپی برای کاهش تورم و التهاب محل جراحی را شروع کند .

· تا چند روز بعد از جراحی برای تسکین درد می توان از داروهای مسکن با تجویز پزشک استفاده کرد.

· امکان انجام فعالیت و راه رفتن بعد از دو هفته از جراحی بلامانع می باشد .

· ورزشکاران حرفه ای بعد از گذشت 3ماه از جراحی می توانند به فعالیت ورزشی خود بپردازند .

توانبخشی بعد از آرتروسکوپی لگن

پزشک متخصص ارتوپدی برای کمک به بهبودی فرد به بیمار توصیه می کند تا زمان راه رفتن کامل از عصا استفاده کند . در برخی موارد فرد نیاز دارد تا 1 الی 2 ماه بعد از جراحی از عصا استفاده کند.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فلاح

3 × چهار =