اسکولیوز چیست

اصطلاح اسکولیوز به معنای انحنای جانبی ستون فقرات است. این ناهنجاری ممکن است ساختاری باشد و به علت تغییرات دائمی در استخوان ها یا بافت نرم ایجاد شده باشد و یا تنها یک اختلال موقتی به علت فعالیت رفلکسی یا قرار گیری عضلات ستون فقرات باشد.

اسکولیوز-چیست

انواع اسکولیوز

پنج نوع از اختلال اسکولیوز در بیماران یافت می شود:

1. اسکولیوز شیر خواران

نوعی که در سنین پایین دیده می شود و ممکن است بهبود یابد و یا به تدریج بدتر شود.

1. اسکولیوز اولیه یا ایدیوپاتیک ساختاری

یک گروه مشخص از اختلالات با علت نامعلوم که در کودکان قابل مشاهد است.

1. اسکولیوز ثانویه ساختاری

این گروه از اختلالات به علت یک اختلال زمینه ای به وجود می آید.

1. اسکولیوز جبرانی
  2. اسکولیوز سیاتیک که یک بدشکلی موقتی ستون فقرات است.

اسکولیوز مادرزادی

اسکولیوز ایدیوپاتیک، شایع ترین و مهم ترین نوع اسکولیوز سااختاری می باشد. این ناهنجاری در کودکی یا سنین بلوغ آغاز شده و تا زمان توقف رشد ستون فقرات فرد ادامه می یابد. این ناهنجاری در قسمت سینه ای ستون فقرات بیش از سایر نقاط قابل مشاهده است و سبب بد شکلی شدید و زشتی اندام فرد می گردد. علت دقیق این ناهنجاری به طور دقیق مشخص نیست و کودکان مبتلا به آن از سایر جهات سلامت می باشند. این ناهنجاری در کودکان دختر بیش از پسران شایع است. هر قسمتی از ستون فقرات سینه ای- کمری ممکن است گرفتار این بیماری شوند. الگوی انحنا و سیر طبیعی ایجاد این ناهنجاری برای هر مرحل در ستون فقرات ثابت می باشد و انواع زیر را شامل می شود:

1. اسکولیوز در ناحیه کمر
  2. اسکولیوز در ناحیه سینه ای- کمری
  3. اسکولیوز سینه ای

انحنای جانبی ستون فقرات همیشه با چرخش مهره بر  محور عمودی همراه است. به طوری که جسم مهره به جلو انحنا داشته و به صورت محدب است. با رانده شدن دنده ها به سمت تحدب در سمت جلو، این انحنا و چرخش مهره ای، زشتی و ناهنجاری را افزایش می دهد. آغاز بیماری معمولاً در سنین میانه کودکی و غالباً بین 10 تا 12 سالگی و حداکثر تا دوران بلوغ است.

درمان اسکولیوز مادرزادی

اولین مرحله ضروری جهت بررسی و جلوگیری از پیشرفت بیماری، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی می باشد. برای ارزیابی این ناهنجاری پزشک معالج مهره های اول و آخر را در انحنای اولیه شناسایی می نماید و سپس زاویه cobb را بین آن ها اندازه می گیرد.

اولین مرحله ضروری جهت بررسی و جلوگیری از پیشرفت بیماری، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد می باشد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید .

اسکولیوز در بزرگسالان

اسکولیوز در بزرگسالان عمدتاً ریشه در ساختار اولیه و بنیادی اندام ها دارد.اسکولیوز ناشی از سیاتیک عمدتاً در بزرگسالان قابل مشاهده است. این نوع اسکولیوز یک ناهنجاری موقتی ناشی از اثر محافظتی عضلات در برخی وضعیت های دردناک ستون فقرات است. در بسیاری از موارد، علامت زمینه ای این نوع اسکولیوز، اشکال در دیسک های بین مهره ای و فشار بر اعصاب کمری یا خارجی می باشد. اما این وضعیت ممکن است در برخی موارد موجب کمر درد حاد شود. در صورتی که بیمار با این علائم به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نماید، عوامل زیادی جهت بررسی وجود خواهد داشت.

شانزده − 15 =