درد استخوان کتف

سندروم اسکاپولا

اسکاپولا یا سندروم کتف صدا دهنده، به شکل یک ترک خوردگی ملموس، در حین حرکت دادن ناحیه کتف در روی دنده، آشکار می شود.

اغلب در طی ورزش یا فعالیت های بدنی بیشتر می شود، این بیماری می تواند در اثر تغییر مورفولوژیکی ناحیه کتف و قفسه سینه، عدم تعادل در نیروهای عضلانی (دیسکینزی) یا نئوپلازی (تومورهای استخوانی یا تومورهای بافت نرم) ایجاد شود.

این بیماری در بین جوانان فعال که اغلب سابقه ی درد های ناشی از فعالیت بدنی و ورزش داشته اند، شایع است و با تغییر در الگوی ورزشی و سبک زندگی می توان روند بهبودی را تسریع بخشید.

در ادامه مقاله متن گفتگوی صورت گرفته با دکتراحسان فلاح متخصص ارتوپدی در رابطه با سندرم اسکاپولا، دلایل اصلی ابتلا و درمان آن، را می خوانید.. با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی را در مورد سندروم اسکاپولا در اختیاری شما قرار دهیم.

درد استخوان کتف

سندروم اسکاپولا چست؟

استخوانی که در کتف وجود دارد در پشت قفسه ی سینه شکل گرفته است. وقتی که فرد مبتلا در حین حرکت است از ناحیه کتف خود درد و صدایی مانند اصطکاک دو استخوان روی یکدیگر یا صدای شکستن استخوان تق تق را احساس می کند.  در علم پزشکی به این عارضه سندروم کتف صدا دهنده یا اسکاپولا می گویند. با ابتلا به این بیماری بافت نرم بین استخوان کتف و قفسه سینه مورد آزار و التهاب قرار می گیرد. به طور کلی سندرم اسکاپولا، مشکل تعامل، حرکت طبیعی بین قدامی (یا جلوی) کتف و خلفی (یا پشت دیواره) قفسه سینه است.

علائم ابتلا به سندروم اسکاپولا کدام اند؟

• احساس درد در ناحیه کتف و قفسه سینه
  • شنیدن صدایی مانند شکسته شدن یا تق تق استخوان در نواحی کتف و پشت قفسه سینه
  • التهاب پشت کتف در حین حرکت

تشخیص سندروم اسکاپولا

سندرم اسکاپولا، با عنوان “سندرم اسکاپولوکوستال” یا سندرم اسکاپولوتوراسیک، با بروز علائمی مانند: پوسته پوسته شدن یا احساس خفگی در ناحیه کتف و در قسمت پشتی دنده ها یا ناحیه توراکس ستون فقرات مشخص می شود.

توجه داشته باشید، تشخیص این عارضه فقط توسط پزشک متخصص ارتوپدی امکان پذیر است و با مشاهده چنین علائمی در خود لزوما به این بیماری مبتلا نیستید.

انجام رادیوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن های مربوط به ناحیه کتف، می تواند در تشخیص دقیق این بیماری موثر واقع شود.

متخصص ارتوپد با استناد بر شواهد و مدارک موجود با صراحت سندروم اسکاپولا را تشخیص می دهد. اما با ایجاد کوچکترین تغییراتی یا احساس دردی در ناحیه کتف و قفسه سینه یا دنده، حتماٌ در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه کرده و روند درمانی را پیش بگیرید.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگیرید. برای همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر احساس فلاح دیدن فرمائید.

علت ابتلا به سندروم اسکاپولا

1. یکی از دلایل ابتلا به سندروم اسکاپولا زمانی است که ماهیچه های زیر ناحیه کتف تحت فشار قرار بگیرند و این باعث می شود که کتف به دنده نزدیک شود، درنهایت باعث ایجاد حفره یا وارد شدن ضربات در حین حرکت بازو و شانه می شود.
  2. وقتی که بافتهای بین تیغه شانه و دیواره توراکس تحت فشار قرار می گیرند، ناهنجاری های عضلانی و استخوانی در ناحیه شانه نیز می تواند درد را بیشتر کند.
  3. این عارضه ممکن است در اثر تصادف یا شکستگی استخوان ها نیز ایجاد شود.
  4. درست جوش نخوردن استخوان ها بعد از شکستگی یا جراحی های پیشین

درمان سندروم اسکاپولا

درمان سندروم اسکاپولا دو حالت دارد:

درمان های غیر جراحی مثل: فیزیوتراپی، دارو درمانی، پرتودرمانی و در موارد شدیدتر از تزریق کورتیزون استفاده می شود. همچنین باعث تقویت عضله می شود.

درمان با روش جراحی، در مواقع حاد، صورت می گیرد. در عمل جراحی چسبندگی کتف به جراح یک قطعه کوچک از گوشه فوقانی کتف، که به ستون فقرات نزدیک است را خارج می کند تا درد تسکین داده شود و سندروم از بین برود.

برداشتن ناحیه التهابی با روش جراحی توسط آرتروسکوپ که اصطلاحاٌ به آن عمل جراحی بورسکتومی Bursectomy می گویند.

شاید باورتان نشود اما رژیم غذایی مناسب و سالم، انجام ورزش های مناسب مانند: یوگا هم جزو راهکارهای درمانی محسوب می شود و می تواند روند درمانی افراد را سرعت بخشد.

درمان اسکاپولا

در این رابطه می توانید بخوانید: سندرم گیر افتادگی شانه

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی سندروم اسکاپولا

مراقبت های بعد از عمل برای کسانی که عمل جراحی آرتروسکوپ، انجام داده اند، امری بسیار ضروری است. این مراقبت های شامل موارد زیر می شود:

• تا دو روز بعد از جراحی می توانند پانسمان خود را برداشته و استحمام کنند.
  • سعی کنید در حد امکان از آب داغ و وان در حین استحمام استفاده نکنید.
  • تا مدت ها از انجام فعالیت های ورزشی و تمرین های سنگین اجتناب کنید.
  • سعی کنید در صورت امکان تا 2 هفته رانندگی نکنید. زیرا باعث وارد شدن فشار به نقاط جراحی شده می شود.
  • در هنگام خوابیدن به شانه و کتف خود فشار وارد نکنید و سعی کنید به صور تاق باز بخوابید.
  • توجه داشته باشید در حین تعویض پانسمان از هیچ دارو و پمادی استفاده نکنید.

آیا جراحی آرتروسکوپی شانه عوارض دارد؟

ممکن است تا دو هفته پس از جراحی عوارضی مانند درد، تورم، خونریزی، التهاب، کبودی را تجربه کنید. اصلا جای نگرانی نیست و کاملاٌ طبیعی است و با رعایت دستورات پزشک برطرف خواهد شد.

آیا سندروم اسکاپولا درد ناک است؟

بله، درد دارد، اما بستگی به شدت و ضعف سندروم دارد .این درد نتیجه تغییرات استخوانی و بافت های نرم و ملتهب است.

نتیجه گیری

به مخاطبان عزیز، توصیه می کنیم برای حفظ سلامتی خود از وارد کردن فشار به بدن و ناحیه ستون فقرات که یکی از اصلی ترین و حساس ترین عضو بدن است، جداٌ خودداری کنید.

پس از مشاهده علائم و مراجعه به متخصص ارتوپدی برای درمان اقدام کنید که بنا بر نظر کمیسیون پزشکی، متخصص ارتوپد و جراح تصمیم می گیرند کدام روش درمانی را انتخاب کنند تا روند درمان با سرعت انجام شود و عارضه ی کمتری برای فرد به همراه داشته باشد.

با استفاده از تکنولوژی از سندروم اسکاپولا آگاهی کسب کنید، تا نگرانی های بیش از حدتان از بین برود و بتوانید با مراجعه به پزشک، درد های عضلانی و ناحیه کتف تان را درمان کنید و از این بیماری نجات پیدا کنید.

11 − دو =