دررفتگی لگن

لگن عضوی کاسه اس شکل می باشد که توسط حفره استابولوم ( نوعی استخوان بزرگ ) احاطه شده است . بافتی به نام لابروم اطراف لبه استابولوم قرار دارد. این عضو با ایجاد مهر و موم باعث ثبات در مفصل می شود . در صورتی که فرد دچار ضربه یا آسیب در اثر تثادف یا سقوط شود سر استخوان ران از حفره لگن بیرون می زند که به آن دررفتگی لگن می گویند. این وضعیت اورژانسی بوده و باید فورا درمان صورت بگیرد .

دررفتگی-لگن

علائم دررفتگی لگن

1. احساس درد شدید در ناحیه لگن
  2. عدم توانایی حرکت دادن پا
  3. در صورت آسیب جدی فرد هیچ حسی در پا یا مچ پا ندارد .
  4. مشکل در راه رفتن
  5. احساس درد در کمر و زانو در اثر زمین خوردن یا وارد کردن فشار زیاد
  6. احساس ضعف در ناحیه لگن

در صورت مشاهده علائم باید فورا رادیولوژی از لگن انجام شود و وضعیت جریان خون در لگن بررسی شود تا دچار  نکروز ناشی از کم خونی نشود.

علت دررفتگی لگن

1. تصادف که در بیشتر موارد در صورتی که زانو با داشبورد ماشین برخورد کند که این فشار ران را به عقب رانده و باعث می شود سر استخوان فمور از حفره لگن بیرون بزند بهتر است برای پیشگیری از این آسیب کمربند ایمنی خود را ببندید .
  2. سقوط از ارتفاع که معمولا با آسیب های دیگری مانند شکستگی استخوان لگن خاصره ، پا ، کمر، زانو ، شکم و سر همراه می باشد .

تشخیص دررفتگی لگن

در صورتی که دچار دررفتگی لگن شده اید از فردی کمک بخواهید و حدالمقدور تا رسیدن به پزشک متخصص ارتوپدی حرکت نکنید. معمولا این آسیب ها با معاینه و بررسی فیزیکی پزشک قابل تشخیص می باشد . در مواردی که نیاز باشد که سایر آسیب ها در اثر حوادث برررسی شود از رادیولوژی استفاده می شود.

درمان دررفتگی لگن

1. جا انداختن : در صورتی که فقط لگن دچار دررفتگی شده باشد و فرد هیچ گونه آسیبی ندیده باشد پزشک استخوان خارج شده را در جای اصلی خود می اندازد . از آنجائیکه این اقدام دارای درد زیادی می باشد پزشک بی حسی به فرد تزریق می کند در برخی موارد نیاز به بیهوشی می باشد . بعد از جا انداختن پزشک از روش های تصویربرداری از جمله سی تی اسکت برای بررسی اینکه استخوان در جای اصلی قرار گرفته یا نه استفاده می کند . جا انداختن برای زمانی است که فرد فورا به پزشک مراجعه کند.
  2. فیزیوتراپی

بعد از جاانداختن فرد باید مراقبت های لازم جهت بهبودی انجام دهد . از جمله استراحت و استفاده از کمپرس یخ برای کاهش ورم و تسکین درد می باشد . برای ثبات استخوان جا انداخته و پیشگیری از دررفتگی مجدد از فیزیوتراپی و ورزش های توانبخشی استفاده می شود .

پنج × 3 =