درمان تق تق کتف و شانه

سندروم کتف صدا دهنده

هنگامی که صداهایی در امتداد شانه خود می شنوید و احساس می کنید، ممکن است دچار سندرم کتف صدا دهنده شده‌اید، اگر نگران این موضوع هستید پیشنهاد می شود مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

علائم سندرم کتف صدا دهنده

سندرم کتف صدا دهنده یا Snapping scapula syndrome  شرایطی است که فرد در هنگام بلند کردن اجسام یا حرکت دادن بازوی خود، صدای تق تق، ساییدگی یا چسبندگی استخوان و بافت را در ناحیه شانه احساس می‌کند. این صدا ممکن است دردناک باشد و گاهی اوقات قابل شنیدن است.

این علائم ممکن است همراه با درد در قسمت پشت یا بالای شانه هنگام بالا بردن بازو روی سر، مشکل در بلند کردن بازو به دلیل درد یا ضعف در ناحیه کتف و احساس ضعف در بازو باشد.
این احساس درد برای برخی از بیماران ممکن است بسیار دردناک باشد و ممکن است نتوانند شانه خود را حرکت دهند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگیرید. برای همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر احساس فلاح دیدن فرمائید.

آناتومی کتف

کتف یک ساختار آناتومیک شگفت انگیز است، به طوریکه بر روی دنده های بین ستون فقرات معلق است و بازوها فقط به وسیله‌ی دو رباط به آن متصل هستند. جالب است بدانید یک مفصل واقعی بین کتف و تنه وجود ندارد. تنها سه لایه عضله و کیسه سینوویال از این ساختار پشتیبانی می کنند.  سینوویال کیسه های پر از مایعات هستند که برای کاهش اصطکاک بین ماهیچه یا تاندون و استخوان طراحی شده اند. این لایه ها یک سطح صاف ایجاد می‌کنند تا کتف حرکت کند و بچرخد. از آنجایی که کتف حرکت می‌کند اما هیچ مفصل واقعی وجود ندارد، این ارتباط اعجاب انگیز است.

کتف به مفصل گلنوهومرال (شانه) پایه ای پایدار می دهد که از آن برای حرکت استفاده می شود. کتف به نسبت 1-2 با شانه حرکت می‌کند. به ازای هر دو درجه حرکت شانه، کتف یک درجه از دیواره قفسه سینه حرکت می کند. حرکت قفسه سینه به تنش مناسب بین طول استخوان كتف و تمام عضلات اطراف آن نیاز دارد. هرگونه تغییر در نسبت گلنوهومرال به قفسه سینه می تواند منجر به تغییر یا به خطر افتادن حرکت شانه شود. یکی از مشکلات خاص موسوم به سندرم کتف صدا دهنده یا اسکاپولا، بیماری است که در صورت قطع هر یک از این لایه ها به هر دلیلی رخ می‌دهد.

سندروم کتف صدا دهنده

دلایل سندروم اسکاپولا

سندرم اسكاپولا ، اغلب در افراد جوان و فعال كه ورزش هایی مانند وزنه برداری، شنا یا بیس بال انجام می‌دهند تشخیص داده می شود. همچنین شکستگی استخوان، شکستگی دنده یا کتف، عدم تحرک طولانی مدت که عضلات آتروفی (تحلیل یا کاهش اندازه عضلات) می‌شوند و هر عمل جراحی (مثل کاشت پستان یا سایر روشهای زیبایی پستان، از بین بردن یک دنده فشار بر روی عصب) می تواند منجر به تغییرات عضلانی شود که در ایجاد سندرم کتف صدا دهنده نقش دارد.

راه‌های تشخیص بیماری

اگر شما با هر یک از علائم گفته شده مواجه شدید باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص ارتوپد می‌تواند از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند و شما هم می‌توانید درمان سندروم کتف را شروع کنید.

رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI و سونوگرافی راه‌هایی برای تشخیص سندرم اسكاپولا و بیماری های مفصل شانه است. از بین این موارد MRI بهترین راه تشخیص این بیماری است مخصوصاً هنگامی که کیسه سینوویال بخشی از مشکل باشد.

روش‌های درمان سندروم اسکاپولا

گزینه های درمانی بستگی به شدت آن دارد، اما متداول‌ترین روش های درمانی غیر جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند (ایبوپروفن یا آسپیرین)
  • استراحت دادن به ناحیه آسبیب دیده
  • خودداری از بلندکردن بازو روی سر و یا انجام حرکاتی که منجر به درد خواهد شد
  • قائم بودن هنگام نشستن و بلندشدن
  • قراردادن کمپرس سرد در اطراف کتف هر 2 ساعت (به مدت 10 تا 15 دقیقه)
  • تمرینات تجویز شده توسط یک فیزیوتراپ

توصیه می شود برای درمان بیماری های مفصلی به بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه نمائید.

از دیگر خدمات دکتر فلاح

آرتروز شانه