سندرم گیر افتادگی شانه

سندرم گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه یکی از شایع ترین مشکلات ارتوپدی است که در آن تاندون های گرداننده شانه فرد در هنگام بالا آوردن بازو، مکرراً دچار گرفتگی می شوند. این عارضه ممکن است بسیار دردناک باشد. ضعف عضلانی یکی از عوامل مهم در تکرار شدن این عارضه می باشد.

این عارضه به طور کلی به علت حوادث کار و بیماری های داخلی مثل دیابت و رماتیسم اتفاق می افتد. نقاشان ساختمانی و آرایشگران از جمله افرادی هستند که به دلیل نوع کار در معرض این بیماری قرار می گیرند. بیماری های شانه ناشی از حوادث کار، بیشتر در مردان و مشکلات ناشی از بیماری، بیشتر در مردان بروز می کند.

گیر کردن شانه موجب التهاب کیسه های مفصلی شده و باعث آسیب در ساختار تاندونهای گرداننده شانه، پارگی تاندونیت روتاتور کاف و عضلات روتاتور کاف می شود.

در صورت بروز این آسیب حرکت دادن شانه دردناک خواهد شد و احتمال ضعیف شدن عملکرد شانه و پارگی کامل تاندون روتاتور کاف وجود خواهد داشت.

درم گیر افتادگی شانه یا ایمپینجمنت شانه یکی از شایع ترین مشکلات ارتوپدی است. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگیرید. برای همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر احساس فلاح دیدن فرمائید.

نشانه های گیر افتادگی شانه

از اولین نشانه های گیر افتادگی شانه، کلیک کردن شانه یا به عبارت ساده صدا دادن شانه می باشد. به مرور زمان این گیر افتادگی های ساده به کلیک کردن های طولانی تبدیل شده و باعث کاهش تحرک شانه خواهد شد و شانه کارایی خود را از دست خواهد داد.

گیر افتادگی شانه، باعث فشار آمدن مکرر، بورس شانه و متورم شدن آن می شود و موجب بورسیت شانه می شود. همچنین گرفتگی مکرر تاندون روتاتور کاف باعث بوجود آمدن تاندونیت روتاتور کاف می شود. گاهی اوقات نیز ممکن است عضلات گرداننده شانه پاره شود. تمام این آسیب ها ممکن است باهم و یا به صورت جداگانه اتفاق بیفتد.

علائم نشان دهنده گیر افتادگی شانه

از نشانه های معمول گیر افتادگی شانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس درد در هنگام گرفتن کمربند صندلی یا کشیدن آن روی سینه تان
  • کلیک کردن شانه یا دردناک بودن شانه، هنگامی که دستتان را پشت سر یا کمر می برید.
  • درد در ناحیه شانه وقتی که بازوهایتان را تا ارتفاع شانه تان یا بالای سرتان بالا می برید.
  • درد در ناحیه شانه هنگامی که روی شانه آسیب دیده دراز می کشید.
  • ضعف یا درد عضلانی هنگام برداشتن چیزی
  • در موارد آسیب دیدگی شدید، شانه در حالت عادی نیز دردناک است.
سندرم گیر افتادگی شانه

تشخیص گیر افتادگی شانه

معمولا در معایناتی که توسط پزشک یا فیزیوتراپیست ماهر انجام می شود، گیر افتادگی شانه تشخیص داده می شود. در این مواقع پزشک آزمایشهای مخصوص گیر افتادگی شانه را انجام می دهد تا از وجود آسیب دیدگی مطمئن شود. همچنین دامنه حرکتی شانه، تاثیر استخوان کتف بر گیر افتادگی و قدرت عضلات گرداننده شانه توسط پزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

تصویربرداری سونوگرافی

اسکن سونوگرافی تقریبا ارزان است و گزینه موثری برای به تصویر کشیدن گیر افتادگی و تغییرات شانه می باشد.

هنگام انجام اسکن سونوگرافی می توان در حین حرکت شانه در ناحیه گیر افتادگی، وضعیت شانه را مورد بررسی قرار داد.

درمان گیر افتادگی شانه

در مرحله اول فهمیدن علت گیر افتادگی شانه، مهم ترین اقدام برای بهبودی آسیب در مدت کوتاه و جلوگیری از این اتفاق در بلند مدت است.

افتادگی مکرر شانه باعث می شود فرد بیشتر در معرض خطر پارگی عضلات گرداننده شانه قرار بگیرد.

از آنجا که گیر افتادگی شانه و جراحت های ناشی از آن ممکن است متفاوت باشد در نتجیه برای درمان بهتر است به متخصص ارتوپدی که در تشخیص و درمان جراحت های شانه تخصص ویژه ای دارد، مراجعه نماید.