شکستگی لگن

شکستگی لگن یا هیپ در واقع شکستگی استخوان ران می باشد. میزان شکستگی به نیروهایی که درگیر این مفصل هستند بستگی دارد. نوع عمل جراحی که برای درمان شکستگی لگن استفاده می شود عمدتا بر روی استخوان ها و بافت های نرم که تحت تاثیر قرار گرفته اند یا در سطح شکستگی هستند انجام می شود.”مفصل ران” به شکلی شبیه توپ می باشد که نقش مهمی در حرکت و چرخش در لگن دارد .این مفصل کمک به خم شدن پا به زوایای مختلف می کند.آسیب به مفصل لگن منجر به شکستگی لگن نمی شود .

شکستگی لگن

علل شکستگی لگن

شکستگی لگن اغلب در اثر سقوط یا ضربه مستقیم به این عضو رخ می دهد. بعضی از شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان، سرطان، یا آسیب های تنش می توانند استخوان را تضعیف کرده و لگن را بیشتر در معرض شکستگی قرار دهند. در موارد شدید، ممکن است که مفصل ران بیمار قطع شود و فقط روی یک پای خود بایستد و حرکت کند.

علائم شکستگی لگن

• احساس دردزیاد در ران بیرونی فوقانی یا در کشاله ران
  • احساس ناراحتی زیاد با هر فشاری و چرخش مفصل ران
  • اگر استخوان تحت تأثیر بیماری (مانند سرطان) تضعیف شده باشد، بیمار ممکن است در ناحیه کشاله ران در حین یا قبل از استراحت احساس درد کند.
  • اگر استخوان به طور کامل شکسته شود، ممکن است پای از پای دیگرکوتاه تر به نظر آید

تشخیص شکستگی لگن

1. پزشک متخصص ارتوپدی در ابتدا به معاینه بیمار می پردازد و نواحی را فشار داده تا درد و آسیب را بررسی کند.
  2. روش های تصویربرداری تشخیص شکستگی لگن به وسیله اشعه ایکس یکی از این روش هاست که استخوان فمور ( در انتهای فوقانی استخوان ران قرار دارد ) مشاهده می شود.

در بعضی موارد، اگر بیمار سقوط کند و از درد کمر شکایت کند، شکستگی ناقص وجود داشته باشد که به وسیله اشعه ایکس دیده نشود. در این حالت، ممکن است تصویربرداری مغناطیسی (MRI) توصیه شود. اسکن MRI معمولا شکستگی پنهانی را نشان می دهد.

اگر بیمار قادر به انجام یک اسکن مغناطیسی به علت وضعیت پزشکی مرتبط با آن باشد، ممکن است توموگرافی کامپیوتری (CT) جایگزین شود. با این حال، توموگرافی کامپیوتری برای دیدن شکستگی های لگن پنهانی مانند MRI حساس نیست.

درمان شکستگی لگن

هنگامی که شکستگی لگن تشخیص داده شد وضعیت کلی بیمار و سابقه پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در موارد بسیار نادر، در صورتی که شرایط جسمی بیمار مناسب نباشد جراحی توصیه نمی شود. در این موارد، راحتی و میزان درد بیمار باید در برابر خطرات بیهوشی در نظر گرفته شود.

اکثر جراحان و متخصص ارتوپدی بر این باورند که بیماران با جراحی بهبود می یابند  سرعت عمل می کنند. با این وجود، مهم است که سلامت و شرایط کلی بیمار در نظر گرفته شود.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فلاح

یک + 8 =