ضربه و آسیب به گردن در تصادف

کشیدگی بافت نرم گردن یا آسیب شلاقی

کشیدگی بافت نرم گردن که به طور شایع آسیب شلاقی نامیده می شود یک علت شایع درد پایدار و خشکی گردن است. این عارضه به طور شایع در رانندگان اتومبیلی رخ می دهد که اتومبیل دیگری از پشت با آنها تصادف کرده است. گاهی در تصادفات از روبرو نیز چنین آسیب هایی رخ می دهد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگیرید. برای همچنین می توانید از صفحه اینستاگرام دکتر احساس فلاح دیدن فرمائید.

مکانیسم آسیب

در زمان حادثه، همزمان با پرتاب شدن خودروی فرد به جلو بدون هیچ گونه اخطار قبلی، فلکشن بازگشتی گردن روی می دهد که غالبا چنان شدید است که چانه فرد به مانوبریوم استخوان جناغ برخورد می کند و پس از آن، حرکت اکستنشن ثانویه انجام می شود. به نظر می رسد در این آسیب، کشیدگی عضلات عمقی و لیگامان های ستون فقرات گردنی ایجاد می شود در اکثریت موارد که بیمار به بیمارستان مراجعه می کند، در عکس های رادیوگرافی شواهدی از اسیب استخوانی در ستون فقرات دیده نمی شود.

یافته های بالینی

در هنگام حادثه، بیمار معمولا ضربه یا تکان شدید وارده بر گردن یا یک یا هر دو شانه را احساس می کند. اما غالبا در ابتدا هیچ درد شدیدی وجود ندارد و بیمار تصور می کند از آسیب شدیدی جان سالم بدر برده است. با این حال، طی چند ساعت پس از حادثه و گاهی یک روز یا بیشتر درد فزاینده و خشکی عضلات پشت گردن روی می دهد که غالبا درد به بالا و پشت یک یا هر دو شانه نیز انتشار می یابد. درد گردن معمولا با سردرد شدید همراه است که می تواند پایدار شود. در معاینه بیمار، محدودیت حرکات ستون فقرات گردن وجود دارد که در ابتدا، محدودیت در همه جهات است اما به تدریج، گستره محدودیت حرکات کمتر می شود.

ضربه و آسیب به گردن در تصادف

علائم آسیب شلاقی گردن غالبا بسیار آهسته بهبود می یابند و با این که برخی بیماران در طی چند هفته به بهبودی کامل دست می یابند، به طور شایع بیماران دچار این عارضه، از درد شانه و گردن همراه با سردردهای مکرر و یا بدون آن، به مدت یک یا دو سال و گاهی بیشتر شکایت دارند. در این موارد، غالبا بیمار از درمان بیماری ناامید شده، دچار افسردگی روانی می شود که این امر نیز بهبودی را به تاخیر می اندازد.

درمان کشیدگی بافت نرم گردن

آسیب شلاقی همیشه به روش های درمان مانند سایر روش های درمان پاسخ نمی دهد. در این موارد، زمان بهترین شفادهنده بیمار است. به طور کلی، اصول درمان این بیماران، فراهم آوردن استراحت و حمایت از گردن در مراحل اولیه، با استفاده از محافظ گردن می باشد. اما پس از یک هفته باید بر تحرک گردن با انجام ورزش های منظم در محدوده ای که درد اجازه می دهد، تاکید نمود و ترجیحا این ورزش ها تحت نظارت یک متخصص فیزیوتراپی انجام شود.