علت درد استخوان لگن

درد مفصل لگن ( ران ) ناراحتی شایع می باشد که افراد معمولا از اصطلاحاتی مانند درد استخوان لگن ، التهاب و درد سنگین استفاده می کنند . فرد در این موارد از گزگز ، احساس سوزش ، تیرکشیدن شکایت می کنند . این درد در برخی افراد به صورت مزمن بوده و در برخی افراد در هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نشستن ، دویدن ، چرخیدن افزایش می یابد . درد استخوان لگن  ممکن است به صورت ناگهانی یا به تدریج ایجاد می شود.

علت درد استخوان لگن

1. آرتروز مفصل لگن و ران

با گذشت زمان غضروف ناحیه لگن فرسوده می شود و فضای میان مفصل ها نیز تحلیل می رود، در نهایت باعث سایش استخوان ها بر روی یکدیگر و بروز درد در لگن و آرتروز لگن می شود. این درد اغلب به مرور زمان شدت پیدا می کند.

علائم  آرتروز لگن

– درد دور مفصل لگن
– درد در ناحیه کشاله ران، ران و یا باسن
– دردی که با انجام فعالیت بیشتر می شود
– سفتی مفصل ران، به طوری که راه رفتن و یا خم شدن را برای فرد دشوار می سازد
– صدای ساییده شدن استخوان ها بر روی یکدیگر
– کاهش دامنه حرکاتی مفصل لگن

علل آرتروز لگن

همان طور که گفته شد، آرتروز لگن از جمله بیماری هایی است که به مرور زمان ظاهر می شود پس می توان گفت که

• افزایش سن، یکی از علل ابتلا به این نوع آرتروز می باشد، و به ندرت در افراد زیر 40 سال دیده می شود.
  • آرتروز لگن در خانم ها به نسبت آقایان بیشتر شایع است.
  • چاقی و افزایش وزن، یکی دیگر از علل ابتلا به آرتروز لگن است.
  • افرادی که ورزش هایی مانند کشتی، بوکس و یا فوتبال را دنبال می کنند، و یا مشاغلی دارند که فشار بیشتری به ناحیه لگن وارد می شود، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز لگن خواهند بود.
  1. کشیدگی عضلانی در اثر فعالیت سنگین
  2. شکستگی استخوان
  3. پوکی استخوان
  4. ورزش کردن

فعالیت های ورزشی باعث کشیدگی تاندون ها و مفاصل از جمله استخوان لگن و ران می شود.

1. شکستگی لگن

شکستگی لگن یا هیپ در واقع شکستگی استخوان ران می باشد. میزان شکستگی به نیروهایی که درگیر این مفصل هستند بستگی دارد. نوع عمل جراحی که برای درمان شکستگی لگن استفاده می شود عمدتا بر روی استخوان ها و بافت های نرم که تحت تاثیر قرار گرفته اند یا در سطح شکستگی هستند انجام می شود.”مفصل ران” به شکلی شبیه توپ می باشد که نقش مهمی در حرکت و چرخش در لگن دارد .این مفصل کمک به خم شدن پا به زوایای مختلف می کند.آسیب به مفصل لگن منجر به شکستگی لگن نمی شود . شکستگی لگن اغلب در اثر سقوط یا ضربه مستقیم به این عضو رخ می دهد. بعضی از شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان، سرطان، یا آسیب های تنش می توانند استخوان را تضعیف کرده و لگن را بیشتر در معرض شکستگی قرار دهند. در موارد شدید، ممکن است که مفصل ران بیمار قطع شود و فقط روی یک پای خود بایستد و حرکت کند.

1. التهاب مفاصل

اختلالات مفصلی مانند آرتریت بخصوص روماتوئید باعث درد در استخوان لگن می شود.  بیماری آرتریت نوعی تورم و التهاب مفاصل می باشد که شامل بیشتر از 100 نوع بیماری می شود. علائم مشترک در این بیماری ها ملتهب شدن مفاصل می باشد . شایع ترین نوع آرتریت استئو آرتریت یا آرتروز می باشد که به نام سائیدگی مفاصل شناخته شده است . در بین دو استخوان که در کنار هم قرار گرفته و حرکت می کنند مفصل قرار دارد . این دو استخوان از طریق رباطهایی به هم متصل می شوند.  رباطها از دوطرف به استخوان متصل شده و باعث تثبیت آنها می شوند. بافتی لغزنده روی استخوان ها را پوشانده که باعث می شود استخوان ها در حین حرکت دچار اصطکاک نشوند و در نتیجه دچار سایش نشوند. زمانی که این غضروف دچار آسیب شود آرتریت مفصلی به وجود می آید.

علائم درد استخوان لگن

• احساس درد در باسن هنگام راه رفتن ، ایستادن و نشستن
  • درد لگن که به صورت ناگهانی یا دائمی می باشد .
  • کاهش توانایی تحرک مفصل
  • درد و ناراحتی در زمانی که وزن بدن روی یک پا می باشد .
  • بی حس شدن در لگن
  • بی حسی و کرختی در لگن