علت درد لگن

می دانستید که درد لگن ممکن است وجود بیماری جدی مانند آرتروز باشد ؟ می دانستید تشخیص این بیماری در زود هنگام بسیار مهم است ؟ برای اینکه بدانید در هنگام بروز درد چه اقداماتی انجام دهید و برای تشخیص به چه کسی مراجعه کنید به ادامه مقاله توجه کنید .

درد استخوان لگن

درد مفصل لگن یکی از مشکلات شایع بخصوص در مردان است . هنگامی که در مفصل لگن تشخیص بیماری آرتروز واضح نیست ، باید به دنبال آسیب های دیگر باشیم که ممکن است باعث ایجاد دردهای مشابه آرتروز در لگن و ران باشد .

تشخیص درد لگن برای درمان بسیار مهم است .دکتر فلاح متخصص ارتوپدی از روش های نوین و پیشرفته برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

علت درد لگن

• مشکل در مهره های کمر مانند فتق دیسک کمری و یا تنگی کانال می توانند باعث درد در مفصل لگن شوند . زیرا ریشه های عصبی که حس را در مفصل لگن تامین می کنند از ریشه های اعصاب که از کمر خارج شده اند ، تشکیل شده است .
  • فتق دیسک (Disc Herniation)  می تواند موجب درد در مفصل لگن شود . در صورتی که ریشه های اعصاب مربوطه را تحت فشار قرار دهد . تنگی کانال به دلیل ملتهب کردن ریشه های عصبی ، می تواند دردهایی مشابه آرتروز را ایجاد کند .

به همین دلیل در نظر گرفتن این دو تشخیص بخصوص در بیمارانی که سابقه مشکلات کمر داشته اند ، ضروری به نظر می رسد .

تشخیص درد لگن

در معاینات بالینی چندین روش برای تفکیک مشکلات کمر از لگن وجود د ارد . درد با منشا دیسک کمر ، معمولا دردی تیر کشنده است که در طول اندام تحتانی گسترش می یابد و ممکن است با اختلال حسی ، ضعف عضلات و کاهش رفلکس ها همراه باشد .

1. معاینه لگن

هنگام معاینه اگر از بیمار درخواست کنیم که در حالت طاق باز روی تخت دراز بکشد و پای خود را به حالت  صاف بالا بیاورد ، درد وی افزایش خواهد یافت . دامنه حرکتی مفصل لگن ، طبیعی و حرکت در مفصل بدون درد خواهد بود. الگوی درد در مفصل لگن مبتلا به آرتروز ، کمی متفاوت است در این حالت حرکت مفصل محدود و دردناک خواهد بود .

1. MRI

انجام ام آر آی از ستون فقرات کمری ، وجود فتق دیسک را تایید و یا رد  خواهد کرد . تنگی کانال کمری معمولا در سنین بالاتر از 50 سال بروز می کند و همانند دیسک کمر ، وجود فشار بر روی ریشه های عصب دوم و سوم کمر L2,L3))   می تواند سبب درد در مفصل لگن شود . درد لگن با منشا تنگی کانال ، معمولا بعد از چند دقیقه راه رفتن افزایش می یابد .

بیماران مسن ممکن است علائم آرتروز مفصل لگن و مشکلات مربوط به ستون فقرات کمری را هر دو با  هم داشته باشد . وقتی این اتفاق می افتد ، مهم است که دلیل اولیه درد مشخص شود . گاهی لازم است معاینه کامل تر به وسیله پزشک انجام شود تا مشخص شود که کدام درد بیشتر برای بیمار آزاردهنده است و باید زودتر درمان شود .

علت-درد-لگن

سایر علل درد لگن

از سایر علل درد لگن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• فتق کشاله ران
  • مشکلات سیستم دفع ادرار و مشکلات تناسلی
  • درد به دنبال فتق کشاله ران می تواند سبب درد موضعی در همان ناحیه شود و در معاینه فیزیکی توسط پزشک عمومی و یا متخصص جراحی عمومی قابل تشخیص است.
  • اختلال پروستات هم می تواند باعث ایجاد دردی شود که تا ناحیه کشاله ران کشیده می شود و مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی ه تشخیص علت درد کمک می کند .
  • وجود برخی مشکلات داخل حفره لگنی مانند آندومتریوز در خانم ها ممکن است علت درد در ناحیه لگن باشد که به وسیله پزشک متخصص زنان قابل تشخیص هستند .

درمان درد لگن

اگر مفصل لگن شما به آرتروز دچار شده است تا قبل از اینکه آرتروز پیشرفت کند و مفصل شما خشک شود ، حفظ حرکات مفصلی بسیار مهم است . بنابراین بهتر است تمام تلاش خود را بکنید تا دامنه حرکتی باقی مانده در مفصل لگن را حفظ کنید . یک برنامه تمرینی خوب کمک می کند که قدرت و حرکت مفصل خود را نگه دارید . هرچه عضلات اطراف مفصل لگن و ران قوی تر باشد فشار کمتری به مفصل وارد می شود .