نقرس و دلایل ایجاد آن

یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل که با درد شدید نیز همراه است و نوعی آرتروز محسوب می شود، بیماری نقرس می باشد. دلیل ایجاد نقرس، افزایش اسید اوریک در خون می باشد. علت افزایش اسید اوریک، استفاده از مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی پورین است. نقرس معمولا در انگشست شست پا ایجاد می شود و منجر به حملات ناگهانی درد، سوزش، خشکی و ورم در ناحیه مفصل می شود.

طبق تحقیقات انجام شده مردان 9 برابر بیشتر از زنان گرفتار نقرس خواهند شد و تعداد کمی از زنان به این بیماری مبتلا می شود و درد و التهاب آن را پیش از یائسگی تجربه می کنند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 0216643986509390202004 تماس بگیرید .همچنین می توانید از صفحه  اینستاگرام دکتر احسان فلاح دیدن فرمائید.

علائم نقرس

• افزایش اسید اوریک بدن
  • تورم در تاندون معروف به آشیل، متورم شدن مفاصل شست یا قوزک پا یا انگشتان دست
  • حساسیت به لمس در بافت ناحیه مذکور
  • بروز التهاب و قرمزی
  • درد ناگهانی در مفاصل بدن و عضلات یا حتی بافت های نزدیک مفصل
  • داغ شدن مفصل درگیر

راه های پیشگیری از نقرس

دکتر احسان فلاح بهترین متخصص ارتوپد در تهران، در رابطه با راه های پیشگیری از نقرس این چنین بیان کرد: افزایش میزان اسید اوریک در بعضی از افراد بسیار شایع است و میزان اسید اوریک در خون با تغذیه و جاقی فرد مرتبط است. برای کاهش اسید اوریک خون باید رژیم غذایی مناسب داشت و وزن را کاهش داد. از سبزیجات، میوه و لبنیات کم چرب استفاده شود و توصیه می شود از مصرف زیاد گوشت به ویژه گوشت قرمز، آبمیوه های شیرین و نوشابه پرهیز کنید.

از راه کارهای درمانی نقرس می توان گفت: اگر اسید اوریک بالا موجب بروز نقرس شده باشد با دارو درمانی می توان این بیماری را تحت کنترل قرار داد. داروها علاوه بر کاهش اسید اوریک در سطح خون باعث کاهش التهاب و درد مفاصل می شود. توصیه می شود از رژیم غذایی سالم استفاده شود ولی رژیم غذایی به تنهایی نمی تواند موجب کنترل این بیماری شود. در این بیماری هیچ ممنوعیت غذایی وجود ندارد اما باید توجه داشت که از مصرف مواد غذایی که حجم زیادی از پورین را در خود دارند خودداری کنید. مصرف انواع الکل حملات نقرسی را افزایش می دهد.

این بیماری درمان قطعی نداشته و فرد باید حتما از داروهای پایین آورنده اسید اوریک مصرف کند.

آیا نقرس خطرناک است؟

عوامل افزایش خطر ابتلا به نقرس

• مشکلات هضم و اختلال آنزیمی در تجزیه مواد پروتئینی
  • مصرف زیاد مواد پروتئینی بخصوص گوشت قرمز
  • کم آبی بدن و مصرف کم مایعات در طول روز
  • چاقی و اضافه وزن
  • مصرف الکل
  • بالا بودن کلسترول خون
  • مصرف بیش از حد غذاهای دریایی مثل میگو و ماهی، بخصوص مواد غذایی دارای پورین
  • مصرف بیش از حد مارچوبه و قارچ
  • قرار گرفتن در معرض مواد سربی به مدت طولانی
  • عوامل ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • عوارض دارویی و اثرات آن ها به خصوص با مصرف داروهای دیورتیک

درمان نقرس

بعد از تشخیص پزشک، و تایید ابتلا به نقرس توسط پزشک، اغلب داروهایی تجویز می شود که داروهای کورتیکواستروئید ها شایع تر هستند. همچنین امکان این وجود دارد که داروهای ضد التهابی نیز همراه با این داروهای تجویز شوند که معمولا یک تا دو روز پس از مصرف این داروها درد، التهاب و تورم کاهش پیدا می کند.

فرد مبتلا به نقرس برای جلوگیری از بازگشت اثرات این بیماری، باید تغییراتی را در سبک زندگی و همچنین عادات غذایی خود ایجاد کند. از مصرف گوشت و مواد غذایی پروتئینه خودداری کند. در صورت چاقی وزن خود را کاهش دهد.

کسانی که در دوران میانسالی می باشند برای جلوگیری از حملات قلبی از آسپرین استفاده می کنند. لازم است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید زیرا آسپرین می تواند این بیماری را تشدید کند.

در صورت تجویز دارو توسط پزشک، داروها را به طور منظم و بموقع مصرف کنند و رژیم غذایی خود را رعایت نمایند. در صورت رعایت نکردن این نکات امکان ابتلا به نقرس پیشرفته و سنگ کلیه وجود دارد.

خدمات ارائه شده توسط دکتر احسان فلاح بهترین پزشک ارتوپد در تهران

تعویض مفصل ران