پارگی تاندون آشیل

تاندون آشیل بلند ترین و قوی ترین تاندون پا می باشد. پارگی  تاندون آشیل، آسیبی است که بر روی ساق پا تاثیر می گذارد. پاشنه آشیل به حرکت دادن پا به سمت پایین، و یا بالا بردن انگشتان پا کمک می کند. از آنجایی که جریان خون در این ناحیه کم است، بیشتر در معرض پارگی و یا آسیب قرار دارد.

پارگی-تاندون-آشیل

علل پارگی تاندون پا

پارگی تاندون آشیل می تواند به دلیل افزایش فشار به این ناحیه ایجاد شود. سایر علل پارگی این تاندون عبارت است از:

• فشاری که در ورزش به این تاندون وارد می شود
  • افتادن از ارتفاع
  • پرش های شدید

عواملی وجود دارند که احتمال بروز پارگی تاندون آشیل را افزایش می دهند، از جمله:

سن

این آسیب بیشتر در سنین 30 تا 40 سال دیده می شود.

جنسیت

پارگی تاندون آشیل در مردان بیشتر شایع می باشد.تزریق های استروئیدی. تزریق هایی که به مچ پا می شود تا از میزان درد و التهاب کم کند. این قبیل داروها و تزریق ها، تاندون ها از جمله تاندون آشیل را ضعیف می کنند و باعث آسیب و پارگی این تاندون می شوند.

چاقی و افزایش وزن

چاقی یکی از علل وارد شدن فشار بیشتر به تاندون های ساق پا می باشد.

علائم پارگی تاندون آشیل

با وجود این که این احتمال وجود دارد که فرد هیچ گونه علائم بالینی را نداشته باشد، اما برخی از نشانه های رایج این پارگی و آسیب عبارت است از:

• درد، تورم و یا خون مردگی در قسمت پاشنه پا
  • عدم توانایی فرد در خم کردن پا و یا راه رفتن
  • عدم توانایی فرد در ایستادن بر روی انگشتان پای خود

جهت پیشگیری از پارگی تاندون آشیل، بهتر است حرکات کششی مربوط به ساق پا را انجام بدهید تا مقاومت این ناحیه از پا در برابر آسیب و فشار بالا برود. ورزش های سبک مانند پیاده روی را فراموش نکنید و سطوح صاف و مساعدی را برای این کار انتخاب کنید.

تشخیص پارگی تاندون آشیل

پزشک متخصص ارتوپدی با معاینات فیزیکی و بررسی درد و تورم ساق پا، به تشخیص پارگی و آسیب تاندون آشیل می پردازد. سپس از بیمار می خواهد که بر روی پنجه و یا پاشنه پای خود بایستد. تست فشار و یا squeeze test یکی از تست هایی که پزشک انجام می دهد تا میزان وارد شدن فشار عضلات مچ پا به سایر قسمت های بدن را بررسی کند. اگر فرد نتواند مچ پای خود را خم کند، احتمالا تاندون آشیل دچار پارگی شده است.

درمان پارگی تاندون آشیل

در ابتدا، اقدامات غیر جراحی، مانند قرار دادن کمپرس سرد بر روی ناحیه آسیب دیده، استراحت و حرکت ندادن پا و یا مصرف داروهای مسکن تجویز می شود. اما در برخی موارد، جراحی و ایجاد برش و شکاف در قسمت ساق پا و بخیه زدن تاندون ها انجام می شود.

بعد از درمان، فیزیوتراپی به تقویت عضلات ساق پا کمک موثری می کند.

Source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/achilles-tendon-rupture/diagnosis-treatment/drc-20353239

10 + دوازده =