پارگی تاندون دست

دست برای حرکت نیاز به تاندون دارد . این تاندون ها به صورت بافت هایی طناب مانند هستند که عضله را به استخوان ارتباط می دهد. این تاندون ها در انگشتان دست و در ساعد قرار دارند . در هر انگشتی دو تاندون به نام فلکسور می باشد ( جز در انگشت شست که یک تاندون دارد ) این تاندون ها که در کف دست نیز وجود دارد در قسمتی که فاقد مو می باشد قرار دارد . این تاندون ها باعث خم شدن انگشتان دست می شوند. در صورتی که این تاندون ها آسیب ببینند حرکت دست را دچار اختلال می کند . از شایعترین این آسیب ها پارگی تاندون دست می باشد که در ادامه به طور مفصل به آن می پدازیم .

علل پارگی تاندون دست

• بریدن به وسیله اصابت با اجسام تیز مانند چاقو ، شیشه و لبه فلزات
  • راست شدن بیش از حد انگشت خم شده که معمولا در مبارزات ورزشی این آسیب شدید بوده و باعث پارگی تاندون دست می شود.
  • بیماری آرتریت روماتوئید که در آن تاندون های انگشتان تضعیف شده و بدون هیچ فشاری پاره می شوند.

علائم پارگی تاندون دست

• عدم حرکت دادن انگشتان دست
  • بسته نشدن انگشتی که دچار پارگی تاندون شده است .
  • احساس درد در هنگام خم کردن انگشتی که دچار پارگی شده است .
  • در صورت لمس کردن کف دست فرد درد را احساس کند.
  • تورم و التهاب در قسمت انتهایی مفصل ( در قسمتی که بدون مو می باشد )
  • ایجاد زخم در انگشت آسیب دیده

تشخیص پارگی تاندون دست

در صورتی که علائم پارگی تاندون دست را مشاهده کردید فورا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید زیرا تاخیر در درمان باعث آسیب بیشتر و عوارض جدی می شود.در برخی موارد فرد دچار پارگی شده است ولی هنگام خم کردن انگشتان دردی را احساس نمی کند. پزشک با معاینه و لمس دست آسیب دیده متوجه پارگی می شود . برای تشخیص دقیق تر پزشک از روش های تصویربرداری برای مشاهده موقعیت پارگی استفاده می کند.

درمان پارگی تاندون دست

در بیشتر موارد برای درمان پارگی تاندون دست از عمل جراحی استفاده می شود . در این جراحی تاندون آسیب دیده بخیه زده می شود و پس از اتمام عمل برای جوش خوردن و بهبودی سریع تر در گچ یا آتل قرار می گیرد .

چهار + هفت =