پارگی رباط زانو

رباط ها از بافتهای همبند تشکیل شده اند که نقش محافظت از مفصل را دارند . رباط هایی در زانو قرار دارند که در صورت آسیب حرکت پا را محدود کرده و باعث ناتوانی فرد در چرخاندن می شود . در صورت عدم درمان به موقع پارگی رباط زانو باعث پارگی مینیسک می شود. رباط های زانو ، استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند که شامل رباط متقاطع جلویی یا صلیبی قدامی (کنترل حرکت به جلو استخوان ساق پا ) ، رباط متقاطع پشتی یا صلیبی خلفی (کنترل حرکت به عقب استخوان ساق پا ) ، رباط طرفی داخلی ( تثبیت داخل زانو ) ، رباط طرفی جانبی ( تثبیت قسمت خارجی زانو ) می باشد .

پارگی-رباط-زانو

علت پارگی رباط زانو

• آسیب در اثر ضربه به زانو
  • کشیده شدن بیش از حد زانو
  • سقوط ناگهانی با زانوی خمیده
  • توقف یکباره در حین دویدن
  • انداختن همه وزن روی یک پا به مدت طولانی

علائم پارگی رباط زانو

با توجه به میزان کشیدگی و پارگی رباط زانو علائم متفاوت می باشد :

• آسیب خفیف

در این نوع آسیب دیدگی رباط ها کشیده شده اما دچار پارگی نمی شود . از علائم این آسیب دیدگی رگ به رگ شدن می باشد که امکان کشیدگی مجدد وجود دارد .

• آسیب متوسط

آسیب دیدگی رباط زانو به گونه ایست که فرد به سختی می تواند مفاصل خود را حرکت دهد . تورم و درد از علائم این آسیب می باشد .

• آسیب شدید

پارگی رباط زانو به صورتی می باشد که مفصل توانایی نگهداری وزن را ندارد . از انجائیکه تمام فیبرهای درد در هنگام پارگی از بین رفته اند فرد دردی را حس نمی کند ولی تورم و خونریزی زیرپوستی از علائم این آسیب می باشد .

تشخیص پارگی زانو

در ابتدا پزشک متخصص ارتوپدی به معاینه فرد می پردازد و محل آسیب دیده را به دقت بررسی می کند . پزشک درباره محل آسیب و اتفاقی که افتاده از بیمار سوالاتی می کند در صورت آسیب دیدگی شدید از روش های تصویربرداری شامل ام آر آی و اشعه ایکس استفاده می شود.

درمان پارگی رباط زانو

در اکثر موارد برای درمان پارگی رباط زانو نیاز به جراحی نیست و با ورزش های توانبخشی و فیزیوتراپی و مراقبت های بیمار درمان صورت می گیرد . درمان این بیماری به اهدافی به شرح ذیل صورت می گیرد :

• کاهش علائمی نظیر درد و ورم
  • امکان حرکت دادن مفاصل مانند قبل از آسیب