پوکی استخوان در یائسگی

پوکی استخوان در افراد مسن ، به ویژه در زنان پس از یائسگی مشاهده می شود . اما در بیماران میانسال نیز ممکن است مشاهده شود . این بیماری ممکن است به علت اختلال غدد درون ریز به وجود آید .

علائم پوکی استخوان در یائسگی

بیمار معمولا یک خانم با سن بالای 60 سال است . پوکی استخوان ممکن است بدون علامت باشد و تنها به صورت اتفاقی تشخیص داده شود . در موارد علامت دار ، معمولا کمر درد وجود دارد . این درد به دو شکل دیده می شود : درد خفیف و درد عمومی ، درد با شروع ناگهانی و در محل مشخص که نشان دهنده شکستگی توام با فشردگی مهره ها می باشد . در معاینه بیمار ، کیفوز گرد در ناحیه توراسیک مشهود است . اگر جسم یک مهره در هم بشکند ، ممکن است کیفوز زاویه دارتر همراه با برجستگی زوائد خاری مهره ها در ناحیه توراسیک یا توراکولومبار دیده شود . تنه بیمار کوتاه تر شده ، قد بیمار کاهش می یابد و یک فرورفتگی عرضی در ناحیه شکم مشاهده می شود.

پوکی-استخوان-در-یائسگی

تشخیص پوکی استخوان در یائسگی

رادیوگرافی

یافته قابل توجه در این بیماران کاهش تراکم جسم مهره ای ، همراه با مقعر شدن سطوح فوقانی و تحتانی مهره ها در اثر فشار دیسک های بین مهره ای می باشد . گوه ای شدن یک یا چند جسم مهره ای به علت بروز شکستگی توام با فشردگی غالبا دیده می شود . تراکم سایر قسمت های اسکلت نیز کاهش یافته است اما این امر کمتر واضح می باشد .

آزمایشات

آزمایشات بیوشیمی خون بیمار طبیعی می باشند. مطالعات تعادل متابولیک ممکن است منفی بودن تعادل کلسیم را نشان دهند . بهترین روش برای اندازه گیری تراکم استخوان ، روش جذب سنجی دوگانه پرتو X می باشد.

بیمار معمولا یک خانم با سن بالای 60 سال است . پوکی استخوان ممکن است بدون علامت باشد و تنها به صورت اتفاقی تشخیص داده شود .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

سایر روش های تشخیصی

پوکی استخوان ممکن است با سایر علل کاهش منتشر تراکم استخوان ، به ویژه استئودیستروفی پارارتیروئید ، مصرف بیش از حد گلوکوکورتیکوئید ( سندرم کوشینگ ) ، انواع استئوتومالاسی ، کارسینوماتوزیس ، میلوماتوزیس یا لوسمی اشتباه گرفته شود. تشخیص پوکی استخوان عمدتا با رد کردن این اختلالات ویژه مسجل می گردد .

پیشگیری از پوکی استخوان

درمان جایگزین هورمون ها ( HRT) با تجویز استروژن توام با مصرف پروژسترون 10 رووز از ماه ( به جز بیمارانی که قبلا هیستروکتومی شده اند ) روش مهم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان در زنان پس از یائسگی می باشد .

درمان پوکی استخوان

پس از ابتلا به پوکی استخوان ، درمان رضایت بخش نمی باشد . با تجویز دوزهای بالای کلسیم در رژیم غذایی همراه با کلستریول در مواردی که سوء تغذیه وجود دارد ، می توان تعادل کلسیم را در بدن بیمار مثبت نمود اما به علت سرعت پایین جذب و تولید بافت استخوانی ، سرعت افزایش تراکم استخوان اندک می باشد . بنابراین نمی توان انتظار داشت یافته های رادیوگرافیک بیمار به طرز قابل توجهی بهبود یابند .

چند دارو در کارآزمایی بالینی برای درمان موارد ثابت شده پوکی استخوان در بیماران مسن ، به ویژه پس از شکستگی مهره ها یا گردن استخوان ران به کار رفته اند . این داروها با توجه به توانایی شان در کاهش جذب استخوان توسط استئوکلاست ها یا تحریک تولید استخوان جدید توسط استئوبلاست ها انتخاب شده اند .