کشیدگی تاندون زانو

زانو نقش مهمی در حرکت و چرخش پا دارد . زانو از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است . یکی از این قسمتهای مهم تاندون کشک زانو می باشد که در ناحیه پایینی کاسه زانو قرار گرفته است. این قسمت عضلات چهار سر را به سر استخوان ساق پا متصل می کند. تاندون که 2 سانتی مت عرض دارد نقش اصلی آن تقویت پا دارد. در صورتی که این ناحیه آسیب ببیند خطر ابتلا به نوعی بیماری به نام التهاب تاندون زانو یا تاندونیت پاتلا وجود دارد . ورزشکاران رشته هایی مانند فوتبال یا پرش از روی مانع که با پا ضربه می زنند یا پریدن دارند در خطر کشیدگی تاندون زانو هستند.

کشیدگی-تاندون-زانو

علائم کشیدگی تاندون زانو

در اثر کشیدگی تاندون زانو فرد صدایی از زانو شنیده و دچار علائمی به شرح ذیل می شود:

• تورم در ناحیه زانو
  • احساس درد در زانو
  • در قسمت زیرین کشکک زانو تورفتگی ایجاد می شود.
  • کبودی
  • منقبض شدن ماهیچه های زانو
  • عدم توانایی در صاف کردن زانو
  • خالی کردن زانو
  • اختلال در حرکت دادن پا

علل کشیدگی تاندون زانو

1. آسیب دیدن تاندون در اثر فشار وارد شده بر این ناحیه در اثر ضربه
  2. زمین خوردن و فرود آمدن بر روی جلوی زانو
  3. پرش زیرا در این حالت زانو خم شده و فشار زیادی به آن وارد می شود که باعث پارگی تاندون زانو و کشیدگی آن می شود.
  4. عوامل تضعیف کننده تاندون پا که شامل بیماری های مزمن از قبیل :
  • بیماری نارسایی کلیه
  • آرتریت روماتوئید
  • لوپوس اریتماتوس سیستمیک ( نوعی بیماری پوستی )
  • بیماری متابولیک
  1. استفاده از داروهای مکمل حاوی استروئید مانند کورتیکو استروئید و آنابولیک استروئید باعث تضعیف عضلات و تاندون ها می شود.
  2. سابقه جراحی که بر روی ناحیه تاندون و اطراف رباط صلیبی قدامی انجام می شود ( مانند جراحی تعویض مفصل پا ) باعث کشیدگی و پارگی زانو می شود.

تشخیص کشیدگی تاندون زانو

در ابتدا پزشک متخصص ارتوپدی به معاینه دقیق پا می پردازد و با خم کردن و ضاف کدن زانوی بیمار به علائم بیماری می پردازد . این معاینه معمولا با درد همراه می باشد ولی برای تشخیص کشیدگی یا پارگی زانو ضروری می باشد . در صورت لزوم از روش های تصویربرداری شامل ام آر آی یا رادیولوژی استفاده می شود.

درمان کشیدگی تاندون زانو

پزشک با توجه به میزان آسیب تاندون زانو ، سن بیمار و میزان تحرک او از روش های درمانی برای این اختلال استفاده می کند.

روش درمان کشیدگی تاندون بدون جراحی

در صورتی که آسیب تاندون زانو جزئی و سطحی باشد از فیزیوتراپی و تمرین های حرکتی برای کمک به تقویت عضلات ران پا استفاده می شود که باعث بهبود این اختلال می شود.

جراحی تاندون زانو

در صورتی که آسیب تاندون زانو جدی باشد و پارگی ایجاد شده باشد از روش جراحی برای ترمیم تاندون استفاده می شود. در این روش تاندونی که دچار پارگی شده است به استخوان کشکک متصل می شود .این جراحی به صورت سرپایی و با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی ستون فقرات انجام می شود.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر فلاح

ده + نوزده =