کیست بیکر چیست؟

کیست بیکر یا پشت زانویی، یک ضایعه کیستیک و متورم در پشت زانو می باشد که در سنین بالا این کیست به علت آرتروز ایجاد می شود. شایع ترین علت تشکیل این کیست بعد از سنین بلوغ، آرتروز زانو است و در بعضی از مواقع نیز به دلیل پارگی در ناحیه منیسک است. در صورت احساس تورم و درد در ناحیه زانو، حتما به پزشک مراجعه کنید.

این بیماری معمولا به علت آسیب دیدگی و بیماری های زمینه ای مفصل زانو ایجاد می شود. در افراد مسن تر دیواره ی این کیست ها ضخیم تر می باشند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 0216643986509390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به اینستاگرام مراجعه کنید.

علت ایجاد کیست بیکر

در قسمت گودی پشت زانو یک کیسه حاوی مایع وجود دارد که به لغزندگی مفاصل کمک می کند. وقتی که مفصل پشت زانو متورم می شود میزان مایع سینوویال که یک مایع لغزنده در زانو می باشد افزایش پیدا می کند این مایع به حفره پشت زانو رفته و روی کیسه پشت زانو تاثیر گذاشته و آن را متورم می کند. از جمله مواردی که باعث به وجود آمدن این مشکل می شود عبارتند از:

کیست بیکر به ندرت در کودکان نیز مشاهده می شد که علت آن می تواند بیماری بورس باشد. بورس کیسه کوچکی است که در میان استخوان و بافت نرم ایجاد می شود.

درمان

ابتدا پزشک درمورد سابقه بیماری و علائم آن سوالاتی را مطرح می کند. سپس معاینه جسمی انجام می دهد. دامنه حرکتی در هر دو زانوها بررسی خواهد شد. همچنین پزشک از یک نور خاص برای دیدن مایع داخل کیست استفاده می کند و مایع و جامد بودن آن را بررسی می کند.

کیست بیکر چیست؟

گاهی برای دیدن اندازه و وسعت کیست نیاز به تصویربرداری از زانو می باشد. روش های تصویر برداری التراسوند، سی تی اسکنف ام آر آی می باشد و در صورت وجود عفونت، نیاز به انجام آزمایش خون می باشد.

• یکی از گزینه های مهم در درمان کیست بیکر، استراحت دادن به زانو است. برای این کار می تواند از عصا و یا چوب زیر بغل استفاده کنید.
  • استفاده از بانداژ، در صورت استفاده از بانداژ، اطراف زانو را طوری محکم کنید که ساق پا بی حس نشود و قسمت زیر باند ورم نکند.
  • تمرینات ورزشی که باعث تقویت عضلات زانو می شود را به آرامی انجام دهید.
  • پاهای خود را مخصوصا در شب، بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.
  • این کیست در کودکان به خودی خود برطرف خواهد شد.

در بعضی از مواقع کیست بیکر خود به خود از بین می رود ولی در صورتی که بزرگ باشد و باعث درد شود، پزشک درمان ها زیر را پیشنهاد خواهد داد:

مصرف دارو

پزشک به جهت کاهش التهاب، یک داروی کورتیکوستروئید مثل کروتیزون را به درون زانو تزریق می کند. این دارو علاوه بر تسکین درد، از بروز دوباره کیست بیکر پیشگیری می کند.

تخلیه ترشحات

پزشک با استفاده از یک سوزن، مایع را از مفصل زانوی فرد خارج می کند.

• قرار دادن یخ، می تواند باعث کاهش درد و تورم شود.
  • آب درمانی
  • شاک ویو تراپی
  • بیوفیدبک تراپی
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی میتواند کیست بیکر را پنهان کند. با تمرکز بر مشکلات زمینه ای می توان تورم، درد و ناراحتی ناشی از وجود کیست بیکر را تسکین داد.

لیزر درمانی

لیزر سرد نوعی از درمان لیزر کم توان است که به جهت کاهش تورم و التهاب بدن استفاده می شود.

عمل جراحی

اگر به تشخیص پزشک، علت تشکیل کیست بیکر، پارگی غضروف باشد، وی عمل جراحی را برای حذف یا بازسازی غضروف پاره شده توصیه می کند.