آرشیو ماهانه: مارس 2018

زانوی پرانتزی

عارضه زانوی پرانتزی در کودکانی که تازه به راه افتاده اند، بسیار شایع است. در چنین حالتی، زمانی که کودک در حالت ایستاده است، فاصله و فضایی میان زانوهایش وجود دارد. این حالت به هنگام راه رفتن بیشتر مشخص می شود.
زانوی پرانتزی به مرور زمان و با رشد کودک، از بین می رود. در صورتی که این حالت تا سه سالگی برطرف نشد، علت بایستی بررسی شود، زیرا می تواند یکی از نشانه های نرمی استخوان وو یا بیماری بلانت باشد.

زانوی-پرانتزی

علت زانوی پرانتزی

این حالت در کودکان زیر 2 سال طبیعی است. اگر زانوی پرانتزی علل فیزیولوژیکی داشته باشد، تا 18 ماهگی بهبود می یابد و تا 3- 4 سالگی کاملا برطرف می شود.
بیماری بلانت
بیماری بلانت، وضعیتی است که در کودکان نوپا و نوجوانان شایع است، و به دنبال تغییرات صفحه رشد در بخش بالایی تیبیا اتفاق می افتد و بر استخوان های ساق پا تاثیر می گذارد. این صفحات به رشد طولی و حفظ فرم استخوان ها کمک می کنند. در کودکان زیر 2 سال، تشخیص علل فیزیولوژیک از این اختلال کمی سخت خواهد بود.
در بیماری بلانت، حالت پرانتزی زانو بعد از سه سالگی تشدید می یابد که در عکس برداری ها مشخص خواهد شد.
بیماری ریکت
ریکت یا همان نرمی استخوان ها، به دلیل کمبود کلسیم، فسفر و ویتامین D، اتفاق می افتد که همگی برای رشد استخوان ها ضروری هستند. این بیماری می تواند به دلایل ژنتیکی نیز بروز کند، اختلالات ژنتیکی که مانع از جذب صحیح ویتامین D می شوند.
متخصص ارتوپد، با معاینه بالینی متوجه فرم پرانتزی زانو ها می شود. در مواردی که زانوها به صورت قرینه هم پرانتزی هستند، نیازی به تست و معاینه نیست. اما در صورتی که فرم پرانتزی یکی از زانوها از دیگری شدیدتر باشد، عکس برداری با اشعه ایکس نیاز می شود، و احتمال بیماری ریکت و بلانت نیز مشخص می گردد.

درمان زانوی پرانتزی

همان طور که قبلا گفته شد، این حالت با رشد کودک و تا 3-4 سالگی برطرف می شود. عدم درمان بیماری ریکت و بلانت، باعث بروز درد و ناراحتی در زانوها، با تشدید استرس و فشار بر این ناحیه می شود. در درمان غیر جراحی، استفاده از عصا و یا فیزیوتراپی توصیه می شود.
در مواردی که پرانتزی بودن زانوها شدید و محسوس است، جراحی توصیه می شود. جراحی از پیشرفت وضعیت پیشگیری می کند و به اصلاح فرم بد زانو می پردازد.
بعد از جراحی نیز، فیزیوتراپی جهت تقویت قوای عضلانی زانوها، به مدت چند هفته توصیه می شود.
Source: https://orthoinfo.aaos.org

آسیب های ورزشی زانو

زانو به عنوان بزرگترین مفصل در بدن بوده  که نقش حیاتی دارد . این عضو دارای آناتومی پیچیده در عین حال آسیب پذیر می باشد .  از آنجائیکه این مفصل در اثر عواملی تحت فشار قرار می گیرد دچار آسیب می شود و در افرادی که ورزشکار هستند بسیار شایع می باشد. در ادامه درباره شایع ترین آسیب های ورزشی زانو می پردازیم .

آسیب-های-ورزشی-زانو

انواع آسیب های ورزشی زانو

انجام فعالیت های ورزشی عامل مهمی در آسیب های زانو می باشد . طبق بررسی های انجام شده بیشترین آسیب زانو در بین افراد با میانگین سنی 15 تا 27 سال بوده که درصد زیادی از آنها ورزشکار بوده اند. 60 درصد از جراحی های مربوط به آسیب های زانو در میان ورزشکاران بوده است . شایع ترین آسیب های زانو در اثر ورزش به شرح ذیل می باشد:

1. پارگی یا پیچ خوردگی رباط زانو

در زانو رباط صلیبی به نام ACL وجود دارد که در بین ورزشکاران بسکتبال یا فوتبال ممکن است در حین بازی یا فشار ناشی از ضربه دچار پیچ خوردگی یا پارگی می شوند. که در صورتی که درمان نشوند احتمال ابتلا به آرتریت مفصلی وجود دارد .

1. رگ به رگ شدن

امکان رگ به رگ شدن و کشش در رباط صلیبی زانو در اثر ضربه یا پرش ناگهانی ایجاد می شود . این آسیب بیشتر در بین ورزشکاران والیبال ، بسکتبال و فوتبال بیشتر از سایرین مشاهده می شود .

1. پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک زانو یکی از آسیب های شایع و جدی در بین افراد می باشد که در اثر چرخش روی پاشنه ، تاب خوردن زانو و برخورد فردی ایجاد می شود. علائم این آسیب شامل :

• احساس درد در زانو
  • سفتی مفاصل
  • مشکل در حرکت دادن پا
  • قفل کردن
  1. شکستگی زانو

در اثر فعالیت های ورزشی ، سقوط ، تصادف رانندگی استخوان زانو دچار شکستگی می شود که شایعترین استخوان ، کشکک می باشد .

1. سندرم درد پاتلوفمورال

استفاده بیش از حد زانو باعث این بیماری درد ناک می شود که اغلب در دوندگان و دوچرخه سواران مشاهده می شود .

درمان آسیب های ورزشی زانو

آسیب های زانو در اثر فعالیت های ورزشی اغلب با روش های توانبخشی مانند استراحت و فیزیوتراپی بهبود می یابد و در برخی موارد نیاز به جراحی می باشد که تشخیص آن توسط پزشک متخصص ارتوپدی می باشد .

پوکی استخوان

استخوان در بدن نقش مهمی در حرکت و فعالیت اندام را دارد . موادی شامل پروتئین ، کلسیم و کلازن باعث استحکام استخوان می شود . عواملی باعث تضعیف و سست شدن استخوان ها می شود که استحکام و تراکم آن را کاهش داده و منجر به بیماری پوکی استخوان میشود . در این وضعیت استخوان به طور غیر طبیعی مانند اسفنج سوراخ سوراخ شده و انعطاف پذیر می شود . در نهایت استخون را مستعد تحلیل و شکستگی می کند. در ادامه به طور مفصل درباره علائم و عوارض این بیماری می پردازیم .

پوکی-استخوان

علائم پوکی استخوان

پوکی استخوان ممکن است تا مدتها علائمی نداشته باشد و فرد تا زمان شکستگی استخوان ها متوجه آن نشود . زیرا این بیماری علائم بخصوصی ندارد . در صورتی که فرد در محل شکستگی دچار درد شود برای تشخیص و درمان آن اقدام می کند. در برخی موارد شکستگی در مهره ستون فقرات باعث درد در ناحیه کمر و پهلو می شود . در صورتی که این بیماری درمان شود مزمن شده و به تدریج باعث خمیدگی و کاهش قد می شود .

عوارض پوکی استخوان

• قوز کمر در اثر از بین رفتن استخوان های ستون فقرات
  • شکستگی استخوان با کمترین فشار مانند راه رفتن یا زمین خوردن
  • درد در کف پا در اثر از بین رفتن استخوان این قسمت

علل پوکی استخوان

• جنسیت : زنان بیشتر از مردان در معرض پوکی استخوان هستند.
  • نژاد : سفید پوستها بیشتر در معرض این بیماری هستند.
  • افرادی که دارای اندام باریک و ظریف هستند.
  • در صورتی که اعضای خانواده سابقه پوکی استخوان داشته باشند.
  • مصرف بیش از حد الکل
  • عدم تحرک یا تحرک کم
  • داشتن سابقه شکستگی استخوان
  • برنامه غذایی نامناسب ( فاقد پروتئین یا کلسیم کافی )
  • کمبود هورمون تستوسترون در مردان
  • عوارض ناشی از شیمی درمانی (روش درمان سرطان )
  • پرکاری تیروئید
  • آمنوره ( توقف پریود ) ناشی از کاهش چربی و استروژن در زنان

تشخیص پوکی استخوان

روش هایی برای تشخیص میزان پوکی استخوان وجود دراد از جمله عکسبرداری با اشعه ایکس و سنجش تراکم استخوان . در بین روش  های تشخیصی بهترین و دقیقترین روش سنجش تراکم استخوان می باشد . این تست نشان می دهد که فرد در چه بازه ای از خطر شکستگی استخوان قرار دارد . همچنین اگر دارای استخوان های طبیعی باشد با استفاده از تست DEXA نشان داده می شود. با بکارگیری این روش قبل از کوتاه تر شدن قد ، خمیدگی ستون فقرات و شکستگی استخوان ها می توان از این بیماری خاموش آگاه شد .