آرشیو ماهانه: آگوست 2018

پیوند استخوان

پیوندهای استخوان معمولا با استفاده از استخوان به دست آمده از قسمت های دیگر بدن بیمار ( پیوند اتولوگ یا اتوگرافت ) انجام می شوند . اگر دریافت استخوان از بدن بیمار ، غیرممکن یا نامطلوب باشد ، از استخوان های شخص دیگری ( پیوند آلوگرافت ، پیوند هم جنس یا هوموگرافت) استفاده می شود. تا زمانی که ثابت شود این استخوان ، عاری از عفونت های مسری از جمله عفونت HIV و سایر عفونت های ویروسی خطرناک می باشد باید در شرایط استریل در حالت انجماد نگهداری شود.

پیوند-استخوان

شرایط پیوند استخوان

اگر اهداکننده استخوان زنده باشد (عمدتا سر استخوان ران طی عمل جراحی بازسازی کامل مفصل هیپ برداشته می شود ) جهت اطمینان یافتن از عدم ابتلای فرد اهدا کننده به بیماری های عفونی در زمان برداشت استخوان باید 9 ماه بعد ، بررسی کامل انجام شود . استخوان به دست آمده از جسد توسط پرتوتابی استریل می شود و امروز به طور فزاینده ای بانک های نگهداری بافت بزرگ ، آن را در دسترس قرار می دهند . پیوند استخوان به دست آمده از حیوانات (پیوند زنوگرافت ، پیوند غیر هم جنس یا هتروگرافت ) پس از عمل آوری ویژه جهت کاهش ویژگی های آنتی ژنی قابل انجام است . در برخی مراکز به صورت محدود ، هنوز از این استخوان ها ( عمدتا استخوان گاو ) که به صورت تجاری و در بسته های استریل تهیه شده اند ، استفاده می شود . اما مشخص شده استفاده از استخوان خود بیمار بهتر بوده نمی توان در مورد ادغام استخوان پیوند شده از حیوانات به درون بافت میزبان مطمئن بود .

. اگر دریافت استخوان از بدن بیمار ، غیرممکن یا نامطلوب باشد ، از استخوان های شخص دیگری ( پیوند آلوگرافت ، پیوند هم جنس یا هوموگرافت) استفاده می شود. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

اندیکاسیون های پیوند استخوان

اندیکاسیون های عمده پیوند استخوان عبارتند از :

• در موارد عدم جوش خوردن شکستگی جهت پیشبرد جوش خوردن شکستگی
  • در عمل جراحی بی حرکت کردن مفصل ، همراه با روش جراحی داخل مفصلی یا خارج مفصلی
  • جهت پرکردن یک ضایعه یا حفره در استخوان

نحوه انجام پیوند استخوان

استخوان لازم جهت پیوند اتوگرافت ممکن است به صورت صفحه های محکم یا تراشه ، باریکه یا خرده های کوچک تهیه شود.

پیوند استخوان پشتیبان

پیوند استخوان پشتیبان معمولا از استخوان های قشری محکم دریافت می شود :

قسمت زیر پوستی استخوان تیبیا محل شایع دریافت استخوان می باشد . استخوان پیوندی به وسیله ثابت سازی داخلی یا قرار دادن بین بافت های میزبان در محل ثابت می شود . این چنین پیوندهایی ، به عنوان یک آتل درونی و همزمان به صورت داربستی برای رشد استخوان جدید نقش ایفا می کنند .

پیوند باریکه استخوان

این نوع پیوند استخوان معمولا از استخوان اسفنجی – به ویژه از ستیغ ایلیاک – دریافت و به طور شایع جهت درمان عدم جوش خوردن شکستگی ها استفاده می شود . این استخوان را در اطراف محل شکستگی ، درون پریوست قرار می دهند و به وسیله چند بیخه در بافت نرم روی استخوان ، آن را در محل ثابت می نمایند .

پیوند تکه های استخوان

این نوع پیوند نیز به طور ارجح از استخوان اسفنجی تهیه می شود و کاربردی مانند پیوند باریکه استخوان دارد اما اندازه استخوان پیوندی در این موارد کوچک تر است . این تکه های استخوان به سادگی با استفاده از چند بخیه در بافت نرم روی استخوان ، درون یا در اطراف استخوان پذیرنده محکم می شوند.

تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل شانه

بیماری های مفصل شانه

مکانیک مفصل شانه تا حدودی پیچیده است . مفصل شانه در واقع از سه قسمت تشکیل شده است . مفصل گلنوهومرال یا مفصل واقعی شانه ، مفصل اکرومیوکلاویکولار ، مفصل استرنوکلاویکولار ، مفصل گلنوهومرال ، حرکات ابداکشن ، فلکشن و چرخشی را تحت کنترل عضلات پکتورال و اسکاپولو – هورمورال امکان پذیر می سازد . دو مفصل دیگر باهم چرخش نود درجه ای استخوان کتف روی قفسه سینه و لغزش متوسط قدامی –خلفی استخوان کتف را تحت کنترل عضلات گردنی –کتفی و کتفی –سینه ای انجام می دهند .

بیماری-های-مفصل-شانه

بیماری های مفصل شانه

بیماری های مفصل شانه شامل اکثر انواع آرتریت می باشد اما به طور قابل توجهی ، استئوآرتریت که در اکثر مفاصل شایع است-در مفصل گلنوهومرال کمتر شایع می باشد . با توجه به ساختار این مفصل ، چند اختلال خاص آن وجود دارد مانند پارگی حلقه عضلانی – تاندونی ، سندرم قوس دردناک و شانه منجمد . این بیماری ها بر روی هم ، قسمت زیادی از بیماری های شانه را تشکیل می دهند .

پیشرفت های اخیر در تصویربرداری بافت نرم و آرتروسکوپی ، تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات شانه را متحول ساخته است . امروزه ، اعمال جراحی باز در مراکز تخصصی با اعمال جراحی آرتروسکوپیک با تهاجم اندک بافتی جایگزین شده اند که به همان اندازه در درمان بیماران موفق هستند .

درد در ناحیه شانه و بازو به طور ویژه ای در معرض سوء تعبیر است و افتراق علل درونی شانه از علل بیرونی ( از ستون فقرات گردن ، قفسه سینه و شکم ) نیازمند توجه ویژه است .

بیماری های مفصل شانه شامل اکثر انواع آرتریت می باشد اما به طور قابل توجهی ، استئوآرتریت که در اکثر مفاصل شایع است برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

بررسی علائم بیماری های مفصل شانه

ویژگی های درد شانه

محل دقیق و محدوده انتشار آن مهم می باشد . دردهای واقعی شانه هیچ گاه به خود شانه محدود نمی شود . به صورت تیپیک این دردها از نقطه ای نزدیک راس آکرومیون آغاز شده ، در سطح جانبی قسمت فوقانی بازو تا محل اتصال عضله دلتویید انتشار می یابند . انتشار دردهای شانه به زیر آرنج غیر معمول است . دردهای برخاسته از مفصل اکرومیوکلاویکولار یا استرنوکلاویکولار بر روی خود این مفاصل متمرکز بوده له اندام فوقانی انتشار نمی یابند .

دردهای ارجاعی در ناحیه شانه

دردهای ارجاعی ناشی از آسیب های شبکه بازویی غالبا از ریشه گردن به سمت فوقانی شانه و بازو انتشار می یابند . برخلاف دردهای واقعی شانه ، این دردها به طور شایع به زیر آرنج تا ساعد دست نیز انتشار می یابند و ممکن است با احساس پارستزی – غالبا به صورت احساس ” سوزن سوزن شدن یا ” بیحسی و کرختی ” توصیف می شود – همراه می باشند . درد ضایعات مربوط به قفسه سینه یا قسمت فوقانی شکم نیز ممکن است به شانه ارجاع شود .

معاینه برای بررسی علائم مفصل شانه

بیمار باید لباس هایش را تاکمر خارج سازد . معاینه مفصل شانه در حالتی که بیمار ایستاده ، راحت تر است اما می توان بیمار را روی یک چهار پایه بلند نشاند. در قسمت زیادی از معاینه ، پزشک پشت بیمار می ایستد تا راحت تر بتواند محل قرارگرفتن استخوان کتف را مشاهده نماید .

دررفتگی مفصل شانه

تعویض مفصل شانه

پارگی تاندون شانه

عفونت مفصل مصنوعی  لگن

چرا باید بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن از قرص های آنتی بیوتیک استفاده کنم ؟ و تا چه مدت باید این کار را ادامه دهم ؟ معمولا داروهای آنتی بیوتیک بلافاصله قبل از عمل تعویض مفصل لگن برای جلوگیری از خطر عفونت به بیماران توصیه می شود. عفونت یک عارضه جدی بعد از عل جراحی می باشد . بیشتر مطالعات نشان می دهن که استفاده از داروهای آنتی بیوتیک بلافاصله قبل از جراحی و یک دوره کوتاه بعد از عمل به طور چشمگیری خطر عفونت را کاهش می دهد . آنتی بیوتیک هایی که برای حفاظت شما در برابر عفونت داده می شود ، آنتی بیوتیک های پیشگیرانه نام دارند .

عفونت-مفصل-مصنوعی-لگن

انتی بیوتیک برای عفونت مفصل

سفازولین ، رایج ترین آنتی بیوتیکی است که برای بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل لگن قرار می گیرند. تجویز می شود . این دارو از مشتقات پنی سیلین است اما طیف وسیع تری را پوشش می دهد اما به هر حال برای بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند ، نمی توان از این دارو استفاده کرد . در این گونه موارد به عنوان جایگزین از داروهایی مانند وانکومایسین و یا کلیندامایسین استفاده می شود . آنتی بیوتیک های پیشگیرانه از حدود یک ساعت قبل از شروع جراحی به صورت وریدی به بیمار تزریق شده و معمولا در صورت طولانی شدن جراحی ، سه ساعت بعد از شروع جراحی در حین عمل تکرار شده و تا 24 ساعت بعد از عمل وجود ندارد که تایید کند استفاده طولانی مدت بیشتر از 24 ساعت اول خطر عفونت را کاهش می دهد .

انتی بیوتیکی فقط زمانی  می تواند برای شما فایده دوباره داشته باشد که شما دچار عفونت بعد از عمل جراحی شده باشید . مطالعات حاکی از ان است که استفاده از آنتی بیوتیک های پیشگیرانه در زمان مناسب ( نیم ساعت قبل از برش جراحی ) کاهش قابل توجهی را در تعداد بیمارانی که بعد از عمل جراحی تعویض مفصل لگن دچار عفونت شده اند ، موجب می شود .

داروهای آنتی بیوتیک بلافاصله قبل از عمل تعویض مفصل لگن برای جلوگیری از خطر عفونت به بیماران توصیه می شود. . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

آیا بعد از عمل جراحی نیاز به تزریق خون خواهم داشت ؟

تعدادی از افرادی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل لگن قرار می گیرند به دریافت خون در حین یا بعد از عمل جراحی نیاز پیدا می کنند . چند فاکتور می تواند در مورد نیاز شما به تزریق خون تاثیر گذار باشد :

اگر شما دچار کاهش تعداد سلول های خونی باشید ، احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از عمل جراحی نیاز به دریافت خون داشته باشد . مقدار خون از دست رفته حین عمل جراحی در بیماران مختلف ، متفاوت است . این موضوع بستگی به حجم خونریزی استخوان ها و بافت نرم حین عمل جراحی دارد . اگرچه بیشتر حجم خون از دست رفته هنگام عمل اتفاق می افتد ، مقداری خونریزی دیگر در بافت های نرم زیر پوست ، در دوره بعد از عمل جراحی اتفاق می افتد.

برخی جراحان ممکن است یک درن درن جهت تخلیه خون ، در انتهای عمل جراحی در محدوده جراحی مفصل لگن جای گذاری کنند ولی گروهی از جراحان هم از چنین روشی استفاده نمی کنند .

مراقبت های بعد از تعویض مفصل ران

فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل لگن