آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

عمل سوراخ کردن سر استخوان ران

این عمل جراحی با هدف درمان درد مفصل لگن در مراحل اولیه AVN انجام می شود. یکی از دلایل درد در AVN افزایش فشار داخل مغز استخوان ران است . کاهش فشار از این ناحیه می تواند موجب کاهش درد و کمک به ترمیم استخوان شود . البته بر سر این که این عمل واقعا موثر باشد یا نه توافق نظر وجود ندارد .

عمل-سوراخ-کردن-سر-استخوان-ران

کاربرد سوراخ کردن سر استخوان ران

این عمل جراحی در واقع شامل سوراخ کردن سر و گردن استخوان ران است که سبب کاهش فشار در عروق کوچک مغز استخوان ، در ناحیه آسیب دیده می شود . این امر ، سبب افزایش جریان خون و ترمیم استخوان می شود .

نحوه سوراخ کردن سر استخوان ران

این عمل جراحی تحت بیهوشی کامل و یا بی حسی نخاعی قابل انجام است . در هنگام عمل جراحی بیمار به صورت طاق باز می خوابد . نوع خاصی از تصویربرداری رادیولوژی با کمک دستگاه C.ARM انجام می شود تا محل دقیق ضایعه در سر استخوان ران ، مشخص شود. و همچنین ابزاری که برای عمل استفاده می شود ، در موقعیت درست استفاده شوند.

این عمل جراحی در واقع شامل سوراخ کردن سر و گردن استخوان ران است که سبب کاهش فشار در عروق کوچک مغز استخوان ، در ناحیه آسیب دیده می شود .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

عمل جراحی با برش پوست و عبور سیم راهنما به سمت قسمت آسیب دیده سر استخوان ران آغاز می شود . وقتی موقعیت پین به وسیله تصویر رادیولوژی بررسی شد و در محل درست قرار داشت ، به وسیله دریل عمل سوراخ کردن محل سیاه شدگی انجام می شود . برخی جراحان ، محل آسیب را با پیوند استخوان پر می کنند . رویکرد دیگر ، قرار دادن یک میله کوچک در گردن استخوان ران است تا از استخوان در حال ترمیم محافظت کند ، ولی ارزش بالاتر هیچ کدام از روش های فوق نسبت به دریل کردن تنها ثابت نشده است . در مطالعات اخیر از ترکیبات Stem cell جهت پرکردن محل دریل استفاده می شود . اینکه از دریل هایی با قطر بزرگ تر یا قطر کوچک تر استفاده شود ، تفاوتی در نتایج دیده نشده است .

همان طور که گفته شد تشخیص AVN سا MRI امکان پذیر است . عمل جراحی عنوان شده فقط در مراحل اولیه AVN قابل قبول است و اگر بیماری پیشرفته باشد و سطوح مفصلی کولاپس کرده باشند ، این عمل نتایج موفقیت آمیزی را به دنبال نخواهد داشت . از آنجایی که این عمل جراحی با سوراخ کردن استخوان همراه است . عدم وزن اندازی و یا رعایت و کمتر فشار آوردن به پای عمل شده در یک دوره 6 تا 12 هفته ای توصیه می شود . انجام این جراحی زمانی قابل توصیه است که بیمار در حال مصرف کورتون به خاطر بیماری زمینه ای نباشند .

تعویض مفصل ران

مراقبت های بعد از تعویض مفصل ران

ورزش بعد از تعویض مفصل ران

پوکی استخوان در یائسگی

پوکی استخوان در افراد مسن ، به ویژه در زنان پس از یائسگی مشاهده می شود . اما در بیماران میانسال نیز ممکن است مشاهده شود . این بیماری ممکن است به علت اختلال غدد درون ریز به وجود آید .

علائم پوکی استخوان در یائسگی

بیمار معمولا یک خانم با سن بالای 60 سال است . پوکی استخوان ممکن است بدون علامت باشد و تنها به صورت اتفاقی تشخیص داده شود . در موارد علامت دار ، معمولا کمر درد وجود دارد . این درد به دو شکل دیده می شود : درد خفیف و درد عمومی ، درد با شروع ناگهانی و در محل مشخص که نشان دهنده شکستگی توام با فشردگی مهره ها می باشد . در معاینه بیمار ، کیفوز گرد در ناحیه توراسیک مشهود است . اگر جسم یک مهره در هم بشکند ، ممکن است کیفوز زاویه دارتر همراه با برجستگی زوائد خاری مهره ها در ناحیه توراسیک یا توراکولومبار دیده شود . تنه بیمار کوتاه تر شده ، قد بیمار کاهش می یابد و یک فرورفتگی عرضی در ناحیه شکم مشاهده می شود.

پوکی-استخوان-در-یائسگی

تشخیص پوکی استخوان در یائسگی

رادیوگرافی

یافته قابل توجه در این بیماران کاهش تراکم جسم مهره ای ، همراه با مقعر شدن سطوح فوقانی و تحتانی مهره ها در اثر فشار دیسک های بین مهره ای می باشد . گوه ای شدن یک یا چند جسم مهره ای به علت بروز شکستگی توام با فشردگی غالبا دیده می شود . تراکم سایر قسمت های اسکلت نیز کاهش یافته است اما این امر کمتر واضح می باشد .

آزمایشات

آزمایشات بیوشیمی خون بیمار طبیعی می باشند. مطالعات تعادل متابولیک ممکن است منفی بودن تعادل کلسیم را نشان دهند . بهترین روش برای اندازه گیری تراکم استخوان ، روش جذب سنجی دوگانه پرتو X می باشد.

بیمار معمولا یک خانم با سن بالای 60 سال است . پوکی استخوان ممکن است بدون علامت باشد و تنها به صورت اتفاقی تشخیص داده شود .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

سایر روش های تشخیصی

پوکی استخوان ممکن است با سایر علل کاهش منتشر تراکم استخوان ، به ویژه استئودیستروفی پارارتیروئید ، مصرف بیش از حد گلوکوکورتیکوئید ( سندرم کوشینگ ) ، انواع استئوتومالاسی ، کارسینوماتوزیس ، میلوماتوزیس یا لوسمی اشتباه گرفته شود. تشخیص پوکی استخوان عمدتا با رد کردن این اختلالات ویژه مسجل می گردد .

پیشگیری از پوکی استخوان

درمان جایگزین هورمون ها ( HRT) با تجویز استروژن توام با مصرف پروژسترون 10 رووز از ماه ( به جز بیمارانی که قبلا هیستروکتومی شده اند ) روش مهم در پیشگیری از بروز پوکی استخوان در زنان پس از یائسگی می باشد .

درمان پوکی استخوان

پس از ابتلا به پوکی استخوان ، درمان رضایت بخش نمی باشد . با تجویز دوزهای بالای کلسیم در رژیم غذایی همراه با کلستریول در مواردی که سوء تغذیه وجود دارد ، می توان تعادل کلسیم را در بدن بیمار مثبت نمود اما به علت سرعت پایین جذب و تولید بافت استخوانی ، سرعت افزایش تراکم استخوان اندک می باشد . بنابراین نمی توان انتظار داشت یافته های رادیوگرافیک بیمار به طرز قابل توجهی بهبود یابند .

چند دارو در کارآزمایی بالینی برای درمان موارد ثابت شده پوکی استخوان در بیماران مسن ، به ویژه پس از شکستگی مهره ها یا گردن استخوان ران به کار رفته اند . این داروها با توجه به توانایی شان در کاهش جذب استخوان توسط استئوکلاست ها یا تحریک تولید استخوان جدید توسط استئوبلاست ها انتخاب شده اند .

پوکی استخوان

علت درد استخوان لگن

علت درد لگن

علائم عفونت مفصل مصنوعی لگن

عفونت یک عارضه شناخته شده برای تمام عمل های جراحی است . هر زمان که پوست آسیبی ببیند مانند بریدگی ، سوزن خوردن و یا برش جزئی ، خطر عفونت وجود دارد . در جراحی که با یک برش بزرگتر در پوست مواجه هستیم ، قاعتا خطر عفونت هم بیشتر است .

شیوع عفونت مفصل مصنوعی لگن

شیوع عفونت در محل جراحی تعویض مفصل لگن کمتر از یک درصد است . عفونت ممکن است ناشی از منبع موضعی مانند پوست و یا اطراف محل زخم باشد و یا اینکه از جای دیگر بدن به وسیله خون منتقل شده باشد . به عنوان مثال اگر شما یک عفونت درمان نشده در مجاری ادراری خود داشته باشید ، امکان انتقال آن از طریق خون به مفصل مصنوعی وجود دارد . همچنین یک مشکل موضعی مانند هماتوم محل زخم که سبب تجمع مایع در آن ناحیه و به وجود آمدن عفونت می شود ، ممکن است مفصل را عفونی کند .

عفونت ممکن است ناشی از منبع موضعی مانند پوست و یا اطراف محل زخم باشد و یا اینکه از جای دیگر بدن به وسیله خون منتقل شده باشد .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

علل عفونت مفصل مصنوعی لگن

عفونت های مفصل ممکن است در دوره بلافاصله بعد از عمل جراحی به وجود آیند و یا سال ها پس از آن خود را بروز دهند . عفونت های تاخیری که سالها بعد از عمل به وجود می آیند معمولا نتیجه انتقال عفونت از نقاط دیگر بدن هستند . همچنین ممکن است عفونت اولیه ، دوباره فعال شود. این امر ممکن است در افرادی اتفاق بیفتد که سالها قبل از عمل تعویض مفصل خود ، جراحی دیگری در مفصل لگن داشته اند . اگرچه در ظاهر عفونت قدیمی از بین رفته است . برخی باکتری ها ممکن است در استخوان باقی مانده باشند و سبب عفونت مفصل پروتز جدید شوند . به همین دلیل مهم است که سابقه عفونت در عمل جراحی قبلی مفصل لگن مورد بررسی قرار گیرد .

علائم عفونت مفصل مصنوعی لگن

عفونت زخم اولیه بعد از عمل جراحی ممکن است با نشانه های از قبیل تورم و قرمزی ،ترشح از زخم قابل تشخیص باشد در صورتی که نشانه های عفونت تاخیری مواردی چون تب ، تورم و درد در هنگام راه رفتن و استراحت کردن است . ممکن است در محل زخم قرمزی به وجود آید و زخم باز شود یا حفره کوچکی در آن ایجاد شود . علاوه بر تغییرات زخم ، تست های بالینی ، کاهش دامنه حرکتی و درد هنگام حرکت را نشان می دهند .

مظالب مرتبظ با این مقاله:

ورزش بعد از تعویض مفصل لگن

دررفتگی مفصل مصنوعی لگن

بهترین پروتز لگن

ورزش بعد از تعویض مفصل ران

بیشتر مردم که عمل تعویض مفصل ران داشته اند ؛ مشتاق هستند که به فعالیت های ورزشی بپردازند . زمانی که بتوان به ورزش بازگشت ، مطابق با مدت زمان بهبودی کامل می باشد . مهم است که قبل از انجام فعالیت ورزشی عضلات قوی داشته باشید . اگر قصد انجام فعالیت ورزشی را دارید در هنگام جلسات فیزیوتراپی و تقویت عضلات اندام های تحتانی ، سعی کنید اندام فوقانی خود را هم قوی کنید .

همان طور که مفصل ران شما بهبود می یابد و عضلات اطرافش قوی می شود ، سعی کنید تا مسافت های طولانی تر راه بروید و شنا کنید . این فعالیت ها گزینه های مناسبی برای تقویت عمومی و افزایش قدرت عضلات در اندام های تحتانی می باشند.

بسیاری از بیماران که عمل تعویض مفصل لگن داشتند به خوبی توانستند به ورزش هایی چون شنا ، دومیدانی ، قایق سواری ، اسکی ، دوچرخه سواری ، تنیس ، غواصی و گلف و حتی فوتبال برگردند . این امر بستگی به سطح آمادگی بدن شما دارد .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی بادکتر احسان فلاح متخصص ارتوپدی شماره های 02166439865 – 09390202004 تماس بگییرید . برای ارتباط با دکتر به  اینستاگرام مراجعه کنید .

شنا کردن بعد از تعویض مفصل ران

در ماه های اولیه بعد از عمل جراحی اگر به استخر می روید مراقب فعالیت هایتان باشید هرگز از ارتفاع به آب نپرید و شیرجه نزنید . در ابتدا مراقب مفصل لگن خود باشید و از هر گونه فعالیت شدید بپرهیزید. می توانید بقیه ورزش ها را انجام دهید .

ورزش برای تعویض مفصل لگن

بسیاری از بیماران که عمل تعویض مفصل لگن داشتند به خوبی توانستند به ورزش هایی چون شنا ، دومیدانی ، قایق سواری ، اسکی ، دوچرخه سواری ، تنیس ، غواصی و گلف و حتی فوتبال برگردند . این امر بستگی به سطح آمادگی بدن شما دارد و اینکه چگونه بتوانید بدون اعمال فشار بیش از حد بر روی مفصل خود، با آن کار کنید .

ورزش-بعد-از-تعویض-مفصل-ران

نرمش های بعد از تعویض مفصل ران

فعالیت هایی با فشار و برخورد زیاد ، فشار بیشتری را بر روی مفصل لگن شما وارد می آورد که این امر می تواند اثرات مخربی چون لق شدن و خراب شدن پروتز در طولانی مدت داشته باشد . هنوز مشخص نیست که دقیقا چه مقدار فعالیت و یا استفاده مکرر از مفصل می تواند منجر به این عوارض در طولانی مدت شود .

فعالیت های ایروبیک ، موج سواری ، صخره نوردی و یا ورزش های همراه با برخورد چون فوتبال و بسکتبال چون همراه با خطر افتادن و یا چرخش های ناگهانی در تنه هستند خطرات زیادی را به همراه دارند که ممکن است حتی منجر به دررفتگی مفصل هم بشوند . این عارضه حتی ممکن است سالها بعد از عمل جراحی ، اتفاق بیفتد . با پزشک متخصص خود مشورت نموده و در مورد نوع فعالیت ورزشی خود از وی سوال کنید .

دررفتگی مفصل مصنوعی لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل ران